SILD - Sylter Verkehts-Gesellschaft m.v., epilog (+ 4 fotos)
Kære alle,
Tak for interesse og mange indlæg, der bragte os godt omkring, også til leddelt passagerbefordring på gummihjul. Og som hilsen til fans af sidstnævnte kategori bringer jeg dette billede af et gummikøretøj tilhørende en sporvej:
16. september 1946 var det dags för premiärdagen för Stockholms Spårvägars enda semitrailerbuss på Stockholms gator. Bussens speciella utseende gav den smeknamnet ”Kamelen”, och det är inte svårt att förstå varför. Semitrailer har tidigare använts på andra orter i Sverige men det var en nyhet för Stockholmstrafiken när den började användas. Den användes som förortsbuss, på linje 62, från Norra Bantorget till Beckomberga sjukhus. Bussens dragvagn var tillverkad av Scania Vabis och släpet av Hägglund & Söner. Bussen (H14) tog 86 passagerare, varav hälften sittandes. Hur var denna buss att manövrera i Stockholmstrafiken? Troligtvis inte så lätt hanterad. Se bilden där bussen svänger och hur främre delen av släpet skjuter ut. Bussen blev inte särskilt långlivad och togs ur trafik redan 1953. Trailern skrotades troligtvis men dragbilen fick en chans till som bogservagn och gick ända till 1967.
Plats: Stockholm Kungsholmen Fridhemsplan. Upphov: Goliath, Sven. Spårvägsmuseet - Dokumentid: 2219-3604 (CC-BY-NC).
Der er flere fotos af dette unikum i Spårvägsmuseets billedsamling.
Fra DJMs billedsamling skal I se dette foto af 3 af de i alt 4 eksemplarer (nr. 97, 146, 329 og 330), DSB havde af "Røde Orm":
Valby. Statsbanernes Rutebiler. København - Greve Strand - Solrød Strand - Køge ruten. Tre sættevognsbusser med tilnavnet "Røde Orm" på buspladsen ved Lyshøjgårdvej ved stationens sydside. Fra venstre mod højre: To Büssing-DAB og en Leyland-DAB.
Anslået motivdato: Tidligst aug. 1948, senest 1951. Fotograf ukendt. Filnavn: DJM01-00003138.tif .
Den fladnæsede var nr. 97. Den 4. og sidste (fra 1951) var også med en "snudetrækker". Skagensbanens tilsvarende Røde Orm havde vi lidt om her.
Så et sidste kig til en fjern "slægtning" i Irland, bygget af Walker Brothers, Pagefield Ironworks, Wigan:
County Donegal Railway's articulated railcar no. 18, fotograferet af James P. O'Dea i Stranorlar 9. september 1964. Arkiv: National Library of Ireland (NLI Ref.: ODEA 40/46 - no known copyright restrictions ).
Og til slut et arkivbillede fra Sylter Inselbahn:
SVG Borgward skinnebus LT 2 i Westerland 1962. www.eisenbahnstiftung.de/bildergalerie - filnr. 35211.
Steff vil givetvis bemærke "mandehullet" over "vognkommandørens plads", der også fandtes på LT 3, hvilket tyder på, at disse 2 Borgward'er kunne have været tiltænkt Bundeswehr (eller THW).
Til allersidst skal jeg henvise til flg. relevante links:
Bent Hansens hjemmeside om SVG: http://bentsbane.dk/sylter-verkehrsgesellschaft/
Thyges billeder fra SVG gennem denne tråd: http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=32877 .
Bedste hilsener
Niels