Mer' Sønderborg - før & nu (7 fotos)
God aften i Forum,
Som antydet i denne gætteleg har jeg været et smut i Sønderborg, hvor en tidlig aftenvandring (selvfølgelig) bragte mig ad Jernbanegade til byens 2. kredsbanegård - nu rutebilstation - bygget 1914, hvor den første var blevet for lille:
Sønderborg Rutebilstation, gadeside 29.06.2016 (nm).
Sønderborg Kredsbanegård. Fotograf: Olsen, Rudolf, København. Datering: u.år. Sønderjyske Billeder - filnavn: 252-1003.TIF .
Bemærk den lille kiosk, der er "mast" ind i hjørnet.
Sønderborg Rutebilstation, perronside 29.06.2016 (nm).
Sønderborg Kredsbanegård set fra perronen. Fotograf: Olsen, Rudolf, København. Datering: u.år. Sønderjyske Billeder - filnavn: 252-972.TIF .
I hvert fald det 2. s/h billede er optaget i smalsportiden, idet sporarealet ligger parallelt med stationsbygningen.
Da Mommarkbanen i 1933 blev normalsporet og med et anderledes forløb gennem byen, kom perron og spor til at ligge i en vinkel i f.t. bygningen:
Sønderborg Bystation fra perronsiden. Fotograf: Olsen, Rudolf, København. Datering: u.år. Sønderjyske Billeder - filnavn: 252-990.TIF .
Her ses en normalsporet DSB FE-vogn, men desværre ikke trækkraften. Terrænarbejderne omkring den nye perron er ikke afsluttet, så vi må være i sommeren 1933.
Toget har retning mod Mommark, og kort efter Bystationen vil det forsvinde ind i den nyanlagte tunnel under gadekrydset for Kongevej og Hermann Bangs Gade hhv. Hilmar Finsens Gade. Denne tunnel blev efter banens nedlæggelse i 1962 omdannet til beskyttelsesrum og efter den kolde krigs afslutning i en periode benyttet af "XBunker" som galleri.
Fra ombygningen af Mommarkbanen til normalspor findes dette foto:
Billede med motiv af arbejdere, der er i gang med at anlægge jernbanesporet fra Sønderborg til Mommark. Fotograf: N. Nielsen, Horsens.
Sønderjyske Billeder - filnr. 00020X00061.TIF .
De 2 huse på billedet genkendes f.v. som Hermann Bangs Gade nr. 5 og Kongevej nr. 36, og de findes endnu:
Sønderborg, Hermann Bangs Gade nr. 5 og Kongevej nr. 36. Foto: Chr. Møller (cm).
Tak til cm for tip og billede, der muliggjorde en stedsbestemmelse for anlægstoget, hvis trækkraft iflg. Bent Hansen/IBK er Orenstein & Koppel f.nr. 10954 fra 1925, tilhørende entreprenør S. Madsen, Sønderborg, der - ofte sammen med entreprenør Stenderup Jensen - udførte forskellige anlægsarbejder i bl.a. Gråsten og på Als, herunder ombygningen af Mommarkbanen til normalspor.
Hjemturen til hotellet gik bl.a. ad den cykelsti langs Strandvej, som indtil 1951 havde været gasværksbane og tidl. havnebane.
Bedste hilsener
Niels