En havnebanegætter
Her (hvor?) har man sparet lidt asfalt og dermed levnet et par sporbidder. Billedet er taget for en uge siden.
God fornøjelse
Niels
af Niels Munch, 4/7 2016, 18:56 (3070 dage siden)
Her (hvor?) har man sparet lidt asfalt og dermed levnet et par sporbidder. Billedet er taget for en uge siden.
God fornøjelse
Niels
af Thomas Boberg Nielsen , Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 4/7 2016, 19:08 (3070 dage siden) @ Niels Munch
Her (hvor?) har man sparet lidt asfalt og dermed levnet et par sporbidder. Billedet er taget for en uge siden.
Kære Niels
Indbegrebet af havnebane ("-spor"): Brosten (eller rettere chaussesten) lagt på fineste vis.
Bedste hilsner
Thomas
af Niels Munch, 5/7 2016, 09:57 (3070 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
redigeret af Niels Munch, 5/7 2016, 10:35
Indbegrebet af havnebane ("-spor"): Brosten (eller rettere chaussesten) lagt på fineste vis.
Kære Thomas,
Du havde givetvis (også) en formodning om lokaliteten, hvorom du jo har denne seværdige webside: http://www.havnebaner.dk/home/soenderborg .
Til den metersporede del af havnebanen hører gasværkssporet, som betjente byens 2. gasværk 1910-1951, jf. også EVPs indlæg ca. 1/3 nede på denne side: http://evp.dk/index.php?page=april-2014 - hvor det 4-strengede havnespor også kan ses.
Og apropos gasværket, så fandt jeg dette foto:
Sønderborg Gasværk - Skovvej, Sønderborg. Fotograf og datering: Ukendt. Arkiv: Lokalhistorisk Arkiv for Sønderborg-Dybbøl, billede nummer B455.
Klik på billedet for oprindelig størrelse.
T.v. i billedet ses sporareal med opstillede kultransportvogne af bl.a. den type, der ses på EVPs fotos.
PS: Se evt. også artiklen "Sønderjyske jernbaneminder".
Bedste hilsener
Niels
af Baumann, 4/7 2016, 19:31 (3070 dage siden) @ Niels Munch
Tja ... hvis jeg tror hvor du er, ved jeg at der er en slot bag din ryg.
Hva du der i forbindelse med en markedsdag ?
af Niels Munch, 4/7 2016, 20:35 (3070 dage siden) @ Baumann
Hej Baumann,
Markedsdagene var vist overstået tidligere i juni måned .
M.v.h.
Niels
af Anders Nordebring, 4/7 2016, 20:42 (3070 dage siden) @ Niels Munch
Ett stycke bakom ryggen på dig sitter väl också (utanför en restaurang) ett stationsur från en station belägen längre norrut på samma ö?
af Niels Munch, 4/7 2016, 21:04 (3070 dage siden) @ Anders Nordebring
Hej Anders,
Nu er jeg ikke så meget for thai food .
M.v.h.
Niels
af Anders Nordebring, 4/7 2016, 21:10 (3070 dage siden) @ Niels Munch
Hej Anders,
Nu er jeg ikke så meget for thai food .
M.v.h.
Niels
Men restaurangen strax intill har panerat fläsk och brødtorte på menyn och biljetter från en pontonbro som en gång fanns i närheten på väggen!
af Niels Munch, 4/7 2016, 21:47 (3070 dage siden) @ Anders Nordebring
Ja, man kan få dækket indtil flere etager i sin behovspyramide på dette strøg!
Og mon ikke Orkidé-uret stammer fra denne station:
Sønderjyske Billeder - fil.nr. 193-203.tif .
Men jeg savner svar på, hvad de viste havnespor betjente!
M.v.h.
Niels
af Jørgen Schwartz, Tranbjerg J, 4/7 2016, 21:43 (3070 dage siden) @ Niels Munch
Her (hvor?) har man sparet lidt asfalt og dermed levnet et par sporbidder. Billedet er taget for en uge siden.
God fornøjelse
Niels
Tidligere kunne man måske risikere at glide i margarinen, eller tage ud at sejle og få noget at spise plus godt med "svimmelvand". Det var dengang.
Mvh Jørgen
af Niels Munch, 4/7 2016, 23:01 (3070 dage siden) @ Jørgen Schwartz
Tidligere kunne man måske risikere at glide i margarinen .....
..... for længere t.v. for Anders' restauranter ligger et boligbyggeri opført efter 2002 dér, hvor Solofabrikken A/S producerede margarine indtil 1998. Kendt var især den store, tre etager høje bygning af røde mursten, der blev opført 1929-31. Den karakteristiske buede gavl med navnet i store bogstaver, der fulgte tagbuen, dominerede udsigten fra Christian X's Bro og blev mere end noget andet det, der tegnede Sønderborg Havn i folks bevidsthed:
Sønderjyske Billeder (u. år) - fil.nr. 315-208.TIF .
De 2 spor i asfalten på mit foto betjente netop margarinefabrikken.
Kig mod nord ad Nørre Havnegade med Kong Christian den Xs bro, 27.06.2016 (nm).
Det ene spor gik ind under "benene" på bygningen, det anden gennem en port:
Sønderborg. Kig mod syd med Nørrebro og Solofabrikken. Sønderjyske Billeder (u. år) - fil.nr. 00020X08305.tif .
Helt ude t.h. i billedet ses de 2 spor med hver sin godsvogn. Da fabrikken indstillede produktionen, var det slut med godstrafikken på Alssiden, og havnebanen kunne besluttes nedlagt.
Da der med Kong Christian den Xs bro i 1930 førtes normalspor til Alssiden af havnen, kom der 4-strengede spor dér, idet der fra amtsbanerne - og indtil betjeningen af Sønderborg Gasværk ophørte 1951 - fandtes meterspor. Derfor kan man på øverste billede se et ABA Stettin-lokomotiv med "privatbaneskorstensbånd" tilkøre en SFJ J-vogn på transportør, som må være kommet fra Mommark.
På sin side http://evp.dk/index.php?page=diverse-motormateriel viser EVP bl.a. en "kommode" holdende netop i sporskiftet for de 2 spor til Solofabrikken.
Bedste hilsener og tak til alle for at lege med
Niels
af Anders , Copenhagen, 5/7 2016, 15:43 (3070 dage siden) @ Niels Munch
Hej
Skønne billeder fra Sdb hvor jeg har min gang flere gange om året når jeg besøger svigerfamilie på Als. Nu er der noget mere at gå på jagt efter. Ved I hvorfor man anvendte 4 strengede og ikke 3 strengede?
--
Venlig hilsen
Anders
www.smalspor.dk
af Niels Munch, 5/7 2016, 18:27 (3070 dage siden) @ Anders
Ved I hvorfor man anvendte 4 strengede og ikke 3 strengede?
Hej Anders,
ABA havde en transportørgrube i Mommark Færge og fik en i Nørre Havnegade i Sønderborg. Hele princippet for påsætning af normalsporede vogne på smalsporede transportører ved disse gruber bygger netop på, at sporviddemixet er udført som 4-strenget således, at gruben med smalsporet er placeret nede mellem normalsporskinnerne.
Man havde i forvejen rådighed over 10 smalsporede transportører til brug for normalsporede vogne, der overførtes via Mommark Færge, og anskaffede yderligere 8 stk., da normalsporet kom til Als via broen over Alssund.
M.v.h.
Niels
af Niels Buch, 7/7 2016, 20:56 (3067 dage siden) @ Niels Munch
Hej
Som sønderborggenser fra 1970 til 1988 har jeg primært i 80-erne taget mange billeder af tog på havnebanen i Sønderborg og på Kette kryds bro (som "Christian d. X's bro" bliver kaldt i folkemunde), men alle billederne er dias-billeder, så de skal lige scannes ind, men så vil jeg gerne bidrage med billeder fra svundne tider på havnen i Sønderborg. Men jeg kan dog allerede nu lige vise et billede af de firestrengede spor på havnen, da jeg har scannet det ind til brug i min DVD om smalsporsbaner i Danmark del 2, der udkommer meget snart. Billedet er taget d. 13. februar 1986.
Hilsen
Niels
af Thomas Boberg Nielsen , Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 7/7 2016, 21:16 (3067 dage siden) @ Niels Buch
Som sønderborggenser fra 1970 til 1988 har jeg primært i 80-erne taget mange billeder af tog på havnebanen i Sønderborg og på Kette kryds bro (som "Christian d. X's bro" bliver kaldt i folkemunde), men alle billederne er dias-billeder, så de skal lige scannes ind, men så vil jeg gerne bidrage med billeder fra svundne tider på havnen i Sønderborg
Dem glæder vi os rigtig meget til at se.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg
af Anders Nordebring, 7/7 2016, 23:25 (3067 dage siden) @ Niels Buch
Men jeg kan dog allerede nu lige vise et billede af de firestrengede spor på havnen, da jeg har scannet det ind til brug i min DVD om smalsporsbaner i Danmark del 2, der udkommer meget snart. Billedet er taget d. 13. februar 1986.
Det vore intressant att få veta när de sista fyrskensspåren försvann från hamnen.
af KimC, 8/7 2016, 07:56 (3067 dage siden) @ Anders Nordebring
Men jeg kan dog allerede nu lige vise et billede af de firestrengede spor på havnen, da jeg har scannet det ind til brug i min DVD om smalsporsbaner i Danmark del 2, der udkommer meget snart. Billedet er taget d. 13. februar 1986.
Det vore intressant att få veta när de sista fyrskensspåren försvann från hamnen.
Jeg kender ikke det præcise tidspunkt men det må have været omkring først-halvfemserne da godstrafikken var blevet så beskeden at Sønderoborg mistede sin rangertraktor.
Solo/"Maggedulle" var en af de få tilbagefærende godskunder, og så begyndte man at køre over på havnen med Mx og senere My. Det kunne de gamle firestrengede skinner naturligvis ikke holde til, og de blev udskiftet/reduceret i den anledning. Samtidigt blev det oprindelige udtræksspor der lå ved foden af den bakke hvor Kasernen ligger sløjfet. Det gamle kulspor (det spor vi ser på Niels' billed) blev i stedet brugt som udtræksspor. Som jeg skrev andetsteds fik dette spor ikke nogen sporstopper, og flangespor i betonen tyder på at det var tæt på en gang GM vask. Tja, Svendborgs gamle flydedok endte jo også sine dage på bunden af Alssund, så hvorfor ikke ;)
af Niels Munch, 10/2 2020, 11:36 (1755 dage siden) @ Niels Munch
Medens det regnede, fandt jeg et billede, der giver anledning til at genåbne denne gamle tråd, hvor snakken bl.a. gik om transportører på ABA.
ABA havde en transportørgrube i Mommark Færge og anskaffede i 1923 10 metersporede transportører til befordring af normalsporede godsvogne, der kom over med færgen fra Faaborg. Da normalsporet i 1930 ville komme til østsiden af Sønderborg Havn via Kong Christian den X's bro over Alssund, anskaffedes i 1929 yderligere 8 stk. - som de 10 første også fra Görlitz.
I f.m. brobyggeriet etableredes en transportørgrube i Nørre Havnegade i Sønderborg. Hele princippet for påsætning af normalsporede vogne på smalsporede transportører ved disse gruber bygger jo på, at sporviddemixet er udført som 4-strenget således, at gruben med smalsporet er placeret nede mellem normalsporskinnerne.
Dette foto må være taget i f.m. grubens etablering:
Bygningen af Kong Christian X's Bro i Sønderborg. Anlæg på østsiden. Dateringsnote: 1925-1930. Fotograf: Ukendt.
Arkiv: Museum Sønderjylland, ISL-Lokalhistorie - Nummer: B12923. Klik på billedet for opr. størrelse.
Da billedet er uden yderligere beskrivelse, er følgende "fototydning" min:
Stedet er Nørre Havnegade, blikretningen mod nord og det store foderstofpakhus. Fotografen står næsten inde under vejbroen, og ret foran ses havnebanebroen. Skinnerne, der fører ned i gruben, udgør metersporet, og skinnerne til normalsporet skal fæstes til betonkanterne.
Mommarkbanen blev jo normalsporet i 1933, hvor den blev ført over broen. Den metersporede havnebane bibeholdtes imidlertid som "gasværksbane", indtil kultransporterne (i egne vogne) ophørte i 1951. Brugte man overhovedet transportører på "gasværksbanen"?
Og så blev det tørvejr.
Bedste hilsener
Niels
af Niels Munch, 10/1 2022, 16:20 (1055 dage siden) @ Niels Munch
På ny er der anledning til at genoplive denne tråds snak om de alsiske amtsbaners anvendelse af transportører, idet jeg faldt over dette billede på jernbanekilder.dk:
DJM Scannr.: DJM02-00007753.
Her ses 2 SFJ-godsvogne, QB 411 og QA 1289 på hver deres par af transportører. Desuden ses stangkoblingen til vognen t.h., der har åben endeperron med "krummelyrer" i taghjørnet. Bag disse vogne anes på nabosporet noget amtsbanemateriel.
DJM angiver, at fotostedet er Sønderborg Havnebane, hvor der imidlertid ikke findes en bygning så karakteristisk som den, der ses t.v. for godsvognene. Det er nemlig amtsbanernes vandtårn:
Vandtårnet ved Amtsbanen, beliggende ved Herman Bangs Gade/Mølby, Sønderborg.
Museum Sønderjyllands Mediearkiv - Nummer: B110358.
Vandtårnet blev sammen med amtsbanernes værksted, der ses t.v. for tårnet, opført i forbindelse med amtsbanegårdens udvidelser efter 1910. Efter banernes nedlæggelse overtog DSB komplekset som rutebilværksted. Bem. rutebilerne i værkstedsgården. Siden (hvornår ?) blev bygningerne nedrevet til fordel for det nyere rutebilanlæg, som bl.a. er vist af ThR i denne tråd.
M.v.h.
Niels
af Morten Flindt Larsen, København K, 10/1 2022, 20:16 (1054 dage siden) @ Niels Munch
På ny er der anledning til at genoplive denne tråds snak om de alsiske amtsbaners anvendelse af transportører, idet jeg faldt over dette billede på jernbanekilder.dk:
DJM Scannr.: DJM02-00007753.
Her ses 2 SFJ-godsvogne, QB 411 og QA 1289 på hver deres par af transportører. Desuden ses stangkoblingen til vognen t.h., der har åben endeperron med "krummelyrer" i taghjørnet. Bag disse vogne anes på nabosporet noget amtsbanemateriel.
DJM angiver, at fotostedet er Sønderborg Havnebane, hvor der imidlertid ikke findes en bygning så karakteristisk som den, der ses t.v. for godsvognene. Det er nemlig amtsbanernes vandtårn:
Vandtårnet ved Amtsbanen, beliggende ved Herman Bangs Gade/Mølby, Sønderborg.
Museum Sønderjyllands Mediearkiv - Nummer: B110358.Vandtårnet blev sammen med amtsbanernes værksted, der ses t.v. for tårnet, opført i forbindelse med amtsbanegårdens udvidelser efter 1910. Efter banernes nedlæggelse overtog DSB komplekset som rutebilværksted. Bem. rutebilerne i værkstedsgården. Siden (hvornår ?) blev bygningerne nedrevet til fordel for det nyere rutebilanlæg, som bl.a. er vist af ThR i denne tråd.
M.v.h.
Niels
Det vil straks blive rettet, Niels. Grunden til, at jeg mente, at det var på havnebanen, er, at overleveringsanlægget mellem transportørerne og normalsporet efter det oplyste var placeret der (og i Mommark Færge). Tak for retledningen. Vandtårnet var i øvrigt nyt og ukendt for mig - og hold da kæft hvor var det monstrøst.
af Morten Flindt Larsen, København K, 10/1 2022, 20:53 (1054 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
Det vil straks blive rettet, Niels. Grunden til, at jeg mente, at det var på havnebanen, er, at overleveringsanlægget mellem transportørerne og normalsporet efter det oplyste var placeret der (og i Mommark Færge). Tak for retledningen. Vandtårnet var i øvrigt nyt og ukendt for mig - og hold da kæft hvor var det monstrøst.
Men nu vi er i Sønderborg og havnebanen. Kan nogen genkende hvor præcist, vi er her? (foto fra 1933)
af Niels Munch, 10/1 2022, 22:07 (1054 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
Hej Morten,
Det drejer sig om de 3 Stettin-lokomotiver, nr. 40-42, der netop i 1933 blev solgt til Polen. Nærmest er nr. 41. Yderligere 1 lokomotiv står "på jorden" (meterspor ?), medens det tredie står på en normalsporet godsvogn.
Men anlægget af Christian X's bro i 1930 kom normalsporet til østhavnen i Sønderborg, hvor visse spor blev 4-strengede og dermed havde begge sporvidder. Jeg gætter på, at afsendelsen af lokomotiverne sker fra et sådant spor, og så må vi være ude ad Nørre Havnegade.
M.v.h.
Niels
af Morten Flindt Larsen, København K, 10/1 2022, 22:20 (1054 dage siden) @ Niels Munch
Hej Morten,Det drejer sig om de 3 Stettin-lokomotiver, nr. 40-42, der netop i 1933 blev solgt til Polen. Nærmest er nr. 41. Yderligere 1 lokomotiv står "på jorden" (meterspor ?), medens det tredie står på en normalsporet godsvogn.
Men anlægget af Christian X's bro i 1930 kom normalsporet til østhavnen i Sønderborg, hvor visse spor blev 4-strengede og dermed havde begge sporvidder. Jeg gætter på, at afsendelsen af lokomotiverne sker fra et sådant spor, og så må vi være ude ad Nørre Havnegade.
M.v.h.
Niels
Hej Niels,
Ja, det nærmest loko er ABA 41 og så formentlig ABA 42 til Greifenberger Kleinbahn, og på den normalsporede sværlastvogn formentlig ABA 40 Kolberger Kleinbahnen. Det vil ligesom være en logisk rækkefølge, eller....?
Nørre Havnegade er sandsynligt, og man kan ane et "hus" i baggrunden th., så mon ikke det er her: 54.915303, 9.783347 ?
af KimC, 5/7 2016, 19:44 (3069 dage siden) @ Niels Munch
Mere af samme skuffe - men det er ikke samme sted. Stedet her ligger næsten parallet med dit billed, bare på den anden side af Alssund. Billedet her er et par år gammelt, men der ser stadig sådan ud.
På alssiden fandt jeg denne lille detalje. Det er udtrækssporet fra margarinefabrikken, hvor trækkene fra "Maggedulle" skulle ud og vende. Her lå der engang 4 strenget spor, men da man begyndte at køre med GM'ere blev der lagt nyt spor.
På grund af anden trafik omkring et hjørne kom der aldrig nogen sporstopper, og få meter efter skrånede terrænet ned til havnebassinet.
Her var GM'eren forrest, som man kan se af mærkerne i belægningen må det ved en lejlighed have været tæt på en gang GM vask i Sønderborg havn.
Vandet er lige lidt over billedets overkant, jeg ville have været tilbage og tage et bedre billed, men nu er det for sent. "Gehry"bølgen ruller hen over området nu.
af Niels Munch, 5/7 2016, 21:25 (3069 dage siden) @ KimC
Hej KimC,
Tak for din beretning, som mindede mig om denne billedrige Sønderborg-tråd: http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=37339 - hvori der også dukkede sporplaner fra havnen op.
Desuden faldt jeg over dette Benelux-forum: http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=17847.2505 - hvor der lidt nede ad siden er en stribe godstogsbilleder fra Sønderborg Havn med MY 1146 i 1991.
En billede fra indvielsen af havnebanen:
Kong Christian X's Bro, Sønderborg. Fotografi fra indvielsen af Kong Christian X's Bro i Sønderborg d. 7. oktober 1930.
Det første tog kører over broen. Ukendt fotograf. Sønderjyske Billeder - filnavn: 00020X07414.tif .
Lokomotivet er F 430.
M.v.h.
Niels
Rambøll-rapport afslører: Politikere blokerer for grøn flytrafik
Prisen styrtdykker: Snart er det billigere at skifte elbilens batteri end benzinbilens motor
Ekstraregning skræmmer: Lynetteholms-metro kommer på slankekur
Nye batterier skal fordoble energien i en elbil: Honda melder sig ind i kapløbet
19.000 rejsekort-standere skrottes: Arvtager kan koste en kvart milliard