Gætteværk - hængende i en tråd (1 lokfoto)

af Niels Munch, 4/1 2016, 16:33 (3323 dage siden)

Godt Nytår til alle på Forum!

Vi har i tidligere tråde under overskriften "Lokomotiver på skib" (her og her) været på oversøisk langfart. I den forbindelse er flg. billede dukket op:

[image]Lokverschiffung: Eine unbekannte Lok wird im Hamburger Hafen nach Übersee verschifft. (1955) Foto: Walter Hollnagel.
www.eisenbahnstiftung.de - klik på billedet for originalstørrelse.


Denne sædvanligvis grundigt veldokumenterede billeddatabase savner altså svar på hvilket lokomotiv, det drejer sig om. Det er nu op til forums samlede ekspertise at "gætte" sig frem til hvilken fabrik, der har bygget lokomotivet, hvornår og til hvem.

Arkivets tidsangivelse er næppe helt korrekt, skønt årtiet er OK.

Jeg mener selv - efter en lille times heftig, strategisk gurglen - at have fundet svaret og vil derfor være i stand til at udråbe en vinder.

Jeg kan indledningsvis røbe, at den anskaffende baneforvaltning lod denne lokomotivtype fremstille "i et passende antal" i 3 lande, som havde været kombattanter under 2. VK, og hvor Tyskland jo allerede har afsløret sig som det ene. Ét af lokomotiverne er bevaret og opstillet som "Denkmal" hos den oprindelige - og eneste - ejer.


God fornøjelse
Niels

Gætteværk - hængende i en tråd (1 lokfoto)

af Steffen Dresler, 4/1 2016, 17:15 (3323 dage siden) @ Niels Munch

Go´eftermiddag Niels og godt nytår

Det er jo noget farligt noget, det med gætterier, men heldigvis er der MULIGVIS noget at gå efter UDEN at have Googlet.
Jeg tror at udskibningshavnen er et sted på Rhinen og så KUNNE vi tale om Ruhr-distriktet. Så hvorfor ikke hoppe på KRUPP. Altså en flodtransport fra omkring Essen til en af de større havne på floden mod udløbet.
Tidsrummet er jo efter 1949 da trækkeren er beskriftet Deutsche Bundesbahn. Og når der ses på tøjet KUNNE det være i midten af 1950´erne.
Så kommer problemet med tanklokomotivet. Rent umiddelbart ville jeg sige, at bemalingen kunne indikere et og andet med østen, nok nærmere Ceylan (senere Sri Lanka) eller Indien/Pakistan. At eventuelle puffer er aftaget er vel for ikke at optage unødigt plads om bord.

Altså Essen i midten af 1950´erne og med et tankloko til Indien/Pakistan/Ceyland.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Kan jo IKKE se sporvidden, men der KUNNE jo også være tale om noget "Kapspor", altså noget sydpå i Afrika.

Gætteværk - hængende i en tråd (1 lokfoto)

af Niels Munch, 4/1 2016, 19:49 (3323 dage siden) @ Steffen Dresler

Altså Essen i midten af 1950´erne og med et tankloko til Indien/Pakistan/Ceyland.


Hej Steff,

Jf. billedteksten er Hamburg den oversøiske udskibningshavn, og jeg kan røbe, at lokomotivet dingler i havnens store flydekran. Hamburg ligger ved Elben, og uden, at jeg er kender af tysk flodsejlads, synes det mig lidt bøvlet at sejle fra Ruhr/Rhinen til Elben.

"Vores" fabrik ligger da heller ikke i Ruhr-området, og om loket er sejlet til Hamburg, aner jeg ikke.

[image]

Culemeyer'ens trækker er en gammel, 2-akslet mellemkrigsmodel, DB har "arvet", og vi er i begyndelsen af 1950'erne.

"Vores" jernbaneforvaltning har hjemme i et land på det subkontinent, du peger på!


Bedste hilsener
Niels

Gætteværk - hængende i en tråd (1 lokfoto)

af Gert, Aalborg, 4/1 2016, 20:06 (3323 dage siden) @ Niels Munch

Indien har haft rigtig meget metersporet bane som lokalbaner. Det kunne være et lokomotiv dertil - når vi skriver noget med 1950'erne, så er englænderne rejst fra landet, så kan de vel nok købe tysk.

I dag er der ikke meget meterspor tilbage. Enten er det nedlagt eller ombygget til indisk normalspor - og det er bredt!

Gert

Gætteværk - hængende i en tråd (1 lokfoto)

af Niels Munch, 4/1 2016, 21:11 (3323 dage siden) @ Gert

Indien har haft rigtig meget metersporet bane som lokalbaner. Det kunne være et lokomotiv dertil - når vi skriver noget med 1950'erne, så er englænderne rejst fra landet, så kan de vel nok købe tysk.

I dag er der ikke meget meterspor tilbage. Enten er det nedlagt eller ombygget til indisk normalspor - og det er bredt!


Hej Gert,

Indien er korrekt. Det kan nok betale sig at studere lokomotivets karakteristika lidt nærmere ..... samt gætte lidt på fabrikken. Det gjorde jeg selv - med held :-D .


Bedste hilsener
Niels

Gætteværk - hængende i en tråd (1 lokfoto)

af Gert, Aalborg, 4/1 2016, 22:30 (3323 dage siden) @ Niels Munch

Det eneste damp jeg har oplevet i Indien er Nilgiri Hill Railway - og det var tandhjulsbanedelen der blev befaret med damp. Om den "lige" del tidligere har været befaret med damp også, er ikke utænkeligt.
Det i tråd ophængte lokomotiv ser ikke ud til at være et tandhjuls udstyret lokomotiv.

Gert

Gætteværk - hængende i en tråd (1 lokfoto)

af Tom Boye Poulsen ⌂, Odense, 5/1 2016, 00:15 (3323 dage siden) @ Niels Munch

Jeg fandt et billede af en indisk Class WW, som ser ud til at være helt lig det hængende, men det er bygget i 4 eksemplarer i 1941-42 af Vulcan Foundry. Jeg kan ikke se af listen om der skulle være bygget flere i Tyskland senere, eller om et af dem har været i Tyskland.

Tom Boye Poulsen

Gætteværk - stadig hængende i tråden (+ 2 fotos)

af Niels Munch, 5/1 2016, 12:26 (3323 dage siden) @ Tom Boye Poulsen

Hej Tom,

Du er på sporet og har nærmest fundet en nål i høstakken, nemlig indiske Class WW, der blandt tusinder af indiske damplokomotiver kun har fandtes i fire eksemplarer, men hvis signalement i hovedtrækkene passer med gættelokomotivets.

Vi kigger lige på en Class WW:

[image]NWR Class WW nr. 301, nærmere præsenteret i dette prospekt: http://www.enuii.org/vulcan_foundry/photographs/locomotives/Publicity/NWR%200-6-2T%2019... .

Gættelokomotivet ser således ud fra ca. samme vinkel:

[image]
..... og der er tale om et 0-C-1T bredsporet (1676 mm, 5 ft. 6. in) rangerlokomotiv med relativt små drivhjul og stor trækkraft; samt med kul- og vandforråd til en god, lang arbejdsdag - derfor efterløberen, der medvirker til at holde akseltrykket under 17 t.

Billedet af gættelokomotivet viser ét af de eksemplarer, der blev bygget i England (men ikke hos Vulcan), og som er lig de tyskbyggede (der ikke er fra Ruhr-distriktet).

Til sidst et par hints: Gættelokomotivet, der stadig dingler i tråden, bærer synligt nummeret "17" og er på vej til sin ejer, en indisk jernbaneforvaltning, hvis spornet har forbindelse med East Indian Railway (EIR), men er uafhængig af statsejede EIR. Denne jernbaneforvaltning stillede særlige krav til sine lokomotivers kurveegenskaber.


Bedste hilsener
Niels

Gætteværk - stadig hængende i tråden (+ 2 fotos)

af Peter Andersen, Hedehusene, 5/1 2016, 23:44 (3322 dage siden) @ Niels Munch

Hej.
Calcutta Port Commissioner fik leveret 6 C1t lokomotiver nr. 13-18 fra Henschel i 1950 med fabr.nr. 28594-28599.
Og der er vist ingen større flod i Kassel-området (ikke omkring Henschel-fabrikken så vidt jeg husker?).

Gætteværk - hængende i en tråd (løst)

af Niels Munch, 6/1 2016, 08:19 (3322 dage siden) @ Peter Andersen
redigeret af Niels Munch, 6/1 2016, 09:00

Calcutta Port Commissioner fik leveret 6 C1t lokomotiver nr. 13-18 fra Henschel i 1950 med fabr.nr. 28594-28599.
Og der er vist ingen større flod i Kassel-området (ikke omkring Henschel-fabrikken så vidt jeg husker?).


God morgen Peter,

Fuldstændig rigtigt, tillykke, vort gættelokomotiv "nr. 17" er at finde blandt de 6, du nævner, og billedet fra Hamburger Hafen må således være fra 1950. Den samlede leverance afsluttedes i 1951, hvor Henschel leverede denne ekstra kedel:

Henschel K F.Nr. 28633/1951 Kessel -- neu Calcutta Port Commissioner

Floden Fulda, der løber gennem Kassel, er en biflod til Weser, som via den store Mittellandkanal og Elbe-Seitenkanal står i forbindelse med Elben. Men denne forbindelse var langtfra etableret i 1950 - med mindre man kunne tage en omvej via Magdeburg i DDR.

Senere vil jeg vende tilbage med supplerende info om lokomotivtypen.


Bedste hilsener
Niels

Gætteværk - epilog; Calcutta Port Commissioner 0-C-1T

af Niels Munch, 6/1 2016, 17:31 (3321 dage siden) @ Niels Munch
redigeret af Niels Munch, 6/1 2016, 17:51

Kære alle,

Tak til medgættere og læsere for interessen; og som Peter så rigtigt meddelte, så anskaffede Calcutta Port Commissioner ( http://wiki.fibis.org/index.php/Calcutta_Port_Commissioners'_Railway ) 6 stk. bredsporede 0-C-1T lokomotiver nr. 13-18 fra Henschel i 1950 med fabr.nr. 28594-28599:

[image]Calcutta Port Commissioner, lokomotiv nr. 17 (Henschel 28598/1950) under afsendelse fra Hamburger Hafen (Eisenbahnstiftung).

Lokomotivtypen, der var i drift indtil begyndelsen af 1990'erne, hvor den blev erstattet af diesel, afløste dengang et tilsvarende antal bedagede 0-B-0 saddeltanklokomotiver, og 3 fabrikker var involveret.

[image]Calcutta Port railway March 1, 1979. Locomotive 31 built by Mitsibushi in 1955. Dead but serviceable. Many steam locomotives were in use at that time. Kilde: Industrial Steam Locomotive on the Indian sub-continent.

Lokomotiverne blev leveret af Hunslet i 1947 (6 stk.), Hunslet i 1950 (6 stk.) Henschel i 1950 (6 stk.), Hunslet i 1951 (6 stk.) samt Mitsubishi 1954-55 (20 stk.), i alt 44 stk. (Nogle kilder nævner 45 stk., men måske de tæller ekstrakedlen fra Henschel (f.nr. 28633/1951) med).

Typen er konstrueret af d'herrer Rendel, Palmer og Tritton, og Calcutta Port specificerede, at lokomotivet skulle kunne hale en togvægt på 1280 t fordelt på 40 to-akslede vogne med en akselafstand på 15 ft gennem en kurve med 300 ft radius. Desuden skulle lokomotivet kunne medføre kul- og vandforråd tilstrækkeligt til 12 timers arbejde. Det lykkedes åbenbart.

Lokomotivet fik en særdeles grundig omtale i "The Engineer" af 23.05.1947 side 447 ff., som er spændende læsning. Hunslets senere leverancer er beskrevet i "The Engineer" af 11.08.1950 side 164.

Edit: Ét af lokomotiverne er bevaret og opstillet som "Denkmal" hos den oprindelige - og eneste - ejer, se http://traintrackers.com/locomotives/steam_html/6_KOPT-29.html .

Loket på gættebilleder er næppe ukendt mere!


Bedste hilsener
Niels

Gætteværk - epilog; Calcutta Port Commissioner 0-C-1T

af Gert, Aalborg, 6/1 2016, 18:08 (3321 dage siden) @ Niels Munch

Spændende historie! Specielt når min (nu afdøde) svigerfar var regnskabsmand ved South Central Railway og min svoger er chefsekretær ved det samme selskab.

Gert

Gætteværk - epilog (+ 1 foto)

af Niels Munch, 7/1 2016, 12:04 (3321 dage siden) @ Gert

Spændende historie! Specielt når min (nu afdøde) svigerfar var regnskabsmand ved South Central Railway og min svoger er chefsekretær ved det samme selskab.


Interessant, Gert! Jeg kvitterer med endnu et tema-foto "Lokomotiver på skib":

[image]Andres, Erich: Lokomotiven-Umschlag für Export Indien, 1954. Beschreibung: Hamburg. Hafen. Eine Dampflokomotive der Baureihe WG Nr. 8841 (Firma Henschel & Sohn Kassel) wird mittels Kran für die Reise nach Indien auf ein Schiff verladen.
Deutsche Fotothek
, Aufn.-Nr.: df_pos-2015-b_0000045.


Klik på billedet for originalstørrelse. Skibet fører den indiske handelsflådes flag. De bredsporede WG-godstogslokomotiver var et væsentligt islæt i standardiseringen af den indiske lokomotivpark efter 2.VK og skulle være den lokomotivklasse, der er bygget af flest forskellige lokomotivfabrikker. Link til VULCAN-prospekt *her*.

Har du selv rejst i Indien? Måske du har fotos fra dette - også i jernbanemæssig henseende - spændende land?


Bedste hilsener
Niels

Gætteværk - epilog (+ 1 foto)

af Gert, Aalborg, 7/1 2016, 13:32 (3321 dage siden) @ Niels Munch

Ja jeg var i Indien for 20 år siden i 4 uger. Vi kørte meget med tog, men desværre blev det ikke til ret mange billeder fra den tur. En gang voldsom diarre satte visse begrænsninger for turen! Jo jeg har siddet og kigget ud på den indiske nat gennem et kupevindie i rigtig mange timer.
På en tur rundt til en række byer, havde min svoger for det meste organiseret det så fint, at vi kunne bo på stationerne, idet der var værelser til "de høje herrer" fra ledelsen, når de nu kom på besøg. Dem kunne vi så benytte. Jeg besøgte også en afdeling for sikringssystemer, men de holdt fri den dag jeg var der, så det fik jeg ikke meget ud af.

Turens højdepunkt var absolut Nilgiri Hill Railways. FLOT! Ca. 40 km lang, metersporet jernbane med de Ca 25 km som tandhjulsbane og en højdeforskel på noget omkring 2000 meter. Banen er bygget af englænderne og med tandhjuls-damplokomotiver fra Schweitz. Meget af turen foregik på stejle bjergskåninger med regnskov. Turen kostede dengang for en enkeltbillet noget med 10 rupee - dengang omkring 1,50 kr. I dag er banen kommet under UNESCOs beskyttelse og prisen er vokset voldsomt. Bestemt ikke en oplevelse man skal snyde sig selv for, hvis man er på de kanter. Der skal bestilles billet, for der er rift om dem.

Jerg skal nok prøve at grave nogle billeder frem fra turen og få dem scannet.

Jeg håber at få en beretning en gang fra en fra min kones familie, der er ingeniør på et stort værksted for vedligeholdelse af diesellokomotiver. Den skal jeg nok videreformidle - nok i DMJU NEWS.

Sidenhen har min hustru taget af sted alene til Indien - der er alt for varmt for mig! Til gengæld har en del af familien været på besøg her.

Gert

Gætteværk - epilog (+ 1 foto mere)

af Niels Munch, 7/1 2016, 14:22 (3321 dage siden) @ Gert

Kære Gert,

Det vil vi glæde os til!

Min "indiske favorit" er Darjeeling Himalayan Railway med de små 5-mands bemandede ST-lokomotiver (1 lokofører, 1 fyrbøder, 1 kulknuser samt 2 sandmænd på forplanken med hver sin spand med adhæsionssand).

Det tætteste, jeg hidtil har været på den bane, er dette 1/2 skala Class B-lokomotiv "SHERPA":

[image]Fairbourne Railway, Wales, sommeren 1997 (nm).


Bedste hilsener
Niels

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak