Lokomotiver på skib (4 illustrationer m.v.)

af Niels Munch, 6/11 2015, 13:14 (3241 dage siden)
redigeret af Niels Munch, 6/11 2015, 14:05

Goddag i forum,

I en tidligere tråd om lokomotiver på skib fik vi fragtet damplokomotiver rundt i verden med det norske rederi Belship og det danske "kallehaverederi" Motortramp.

Nu er turen kommet til ØK:

[image]ØK M/S MONGOLIA, Museet for Søfart, filnr. 000030876 CC-BY-NC-SA. Klik på billedet for større udgave.

På fordækket tæller jeg 6 eksotiske damplokomotiver, på agterdækket formentlig de tilhørende tendere, idet disse har spidstaget opbygning imod førerhuset og med samme tagprofil som dette. (Læg mærke til motorvognen på skibet t.v.; noget bud?).

Men lad os lige tage skibets data først:

Skibets navn: MONGOLIA
Hjemsted: København
IMO: 5239474
Kendingsbogstaver: OWRQ
Rederi: ØK - Østasiatisk Kompagni A/S
Værft: Burmeister & Wain
Byggeår: 1945. Skibet blev færdig bygget i 1941, men på grund krigen blev det lagt op og først afleveret til ØK i 1945.
Byggenummer: 660
Indkøbt:
Ex-navn:
Solgt: 1969
Nyt navn: BLUE SAIL, AKAMA
Ophugget: 1972
Forlist:
Motor: Burmeister & Wain
IHK: 7150
BRT: 8366
TDW: 10100
NET: 5100


Men tilbage til lokomotiverne, der allerede med førerhusenes spids- eller sadeltag forekommer indiske, ligesom beskriftningen på pufferplanken med nummer til venstre og litra eller Class til højre for centralkoblingen afspejler indisk tradition. Jeg mener oven i købet at kunne læse "YP":

[image]North Eastern Railway, India, Class YP 'Pacific'. Klik på billedet for større udgave.

Class YP er indiens svar på et standard persontogslokomotiv til landets mange metersporede baner. Det er udviklet på basis af et Baldwin-lokomotiv og produceret i et antal af 871 stk. over perioden 1950 - 1970. De sidste gik ud af ordinær drift i slutningen af 1990'erne.

Indian State Railways udviklede denne standardtype sammen med North British Locomotive Co. (NBL) i Glasgow, som leverede 100 stk. i 1952:

[image]A 4-6-2 Class YP locomotive, with protection against damage in transit, is hoisted on board ship by the Finnieston Crane at Stobcross Quay in 1952. Mitchell Library, North British Locomotive Co. Collection. The Glasgow Story. Klik på billedet for større udgave.

Herudover leverede tyske Krauss-Maffei (KM) 200 stk. YP-lokomotiver i perioden 1952 - 1955.

Det hører med til historien, at KM i 1948 havde indgået et Technical Help Agreement med den indiske Tata-Koncern om etablering af en lokomotivfabrik, Tata Engineering and Locomotive Company (TELCO), som stod færdig sommeren 1950.

Desuden havde inderne i 1947 etableret Chittaranjan Locomotive Works (CLW), hvor lokomotivproduktionen med støtte fra NBL kunne påbegyndes i 1950.

Disse 2 indiske fabrikker, TELCO og CLW byggede de resterende YP-lokomotiver, i første omgang med bl.a. kedler udefra. Således leverede KM 30 kedler i 1951-53.

[image]Indian State Railways Class YP 'Pacific'. Klik på tegningen for større udgave.

Jeg skønner, at lokomotiverne på M/S MONGOLIA er fra Krauss-Maffei, bl.a. fordi skorstenen synes ganske tysk. Engelskbyggede havde en krave, og de indiskbyggede ofte en "eksotisk" skorsten, se fotografiet af NE-loket ovenfor.

Da YP-klassen har kørt næsten til årtusindskiftet, kunne jeg tænke mig, at nogle af forums læsere må have aflagt Indien et besøg og fotograferet de sidste damplok dér? De billeder ser vi gerne!

Måske skibskyndige også kan supplere om ØKs - og evt. andre rederiers - loktransporter til Indien?


Bedste hilsener
Niels


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billige jernbane T-shirts

DB CargoSvenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak