Hundested havnespor - berigtigelse
Sporet "lidt mod venstre" betjente Rørvig-færgen samt Grenå-færgens gamle anløbsplads.
Med tilkomsten af "Djursland" i 1958 anlagdes nyt færgeleje, ny opmarchplads samt ny kontorbygning. Samtidig blev HFHJs tog ført ad de havnespor, der grenede af til højre mod kulkajen, og her benyttede togene "det midterste spor".
Der må således været 3 havnespor på "højre side".
Kilde: Plum og Wilcke "Med tog til Hundested ..." DJK 1991 (ISBN 87-87050-32-3).
Den ovenfor citerede tekst kan forlede - som jeg blev det - til at tro, at der var 3 havnespor på "kulkajen".
Det modsiges af KimC's sporplan, hvortil der linkes andetsteds i denne tråd, samt af Michael D's udmærkede jernbanearkæologi.
At der kun var 2 spor til/langs kuloplaget dokumenteres bl.a. dels af et foto af HFHJ M 8 med personvogne på havnesporet i 1968 på side 132 i bane bøgers MM7, dels af et HGC-foto i min samling fra 12.6.1965, der viser M 8 med en HFHJ-stamme til færgen (og en masse træskamler).
På EVP's foto af M 8 på havnen ses til højre en "ekstra skinne". Den var naturligvis til kulkranens "inderste ben", medens de yderste kørte på en skinne direkte på kajkanten.
Togene benyttede sporet længst væk fra kajkanten.
M.v.h.
Niels