Ud & smil - med EVP
Af eet af EVPs herlige billeder fra HFHJ (2.6. på Jernbanen.dk) fremgår det, at lokopersonalet på HFHJ må have haft gode forhandlere, når det kom til frynsegoder:
Under ophold på havnen i Hundested er der også ved M8 opstillet trappe til indstigning, ligesom de rejsende har det ved de respektive vogne.
--------------------
Ja, --pudsigt ser det ud med alle de trapper.Jeg kommer til at mindes min tid på Jernbaneskolen i slutningen af 1950-erne, den såkaldte "medhjælpereksamen".
Her skulle vi jo lære en masse om håndtering af diverse uheld på en banestrækning i "det åbne land". Mange af disse forhold var selvfølgeligt: At standse trafik på et evt. modgående dobbeltspor, at underrette "Gud" og hver mand, -- men også at sørge for at rekvirere trapper til passagerernes "rimeligt behagelige / sikre" nedstigning fra vognene til ballasten (dengang blev passagererne siddende i toget, til de fik lov at stige ud - i vore dage er det andre "regler", passagererne selv har skabt og taget i brug.)
Ved forberedelsen til denne medhjælpereksamen -og vist også til den efterfølgende "2. del", var det et af de forhold, som lærerne "tordnede" igen og igen: "HUSK nu trapper - det er næsten dumpe-årsag ikke at nævne trapper".
(Der er vist mange af Forum´s læsere, der har prøvet det / husker det - vel også Per !!!)
Erik V. Pedersen.
http://evp.dk/index.php?page=dagens-foto-s-juni-2012
----------------------
Her er så et uddrag af en af mine gamle lærebøger -- NB punkt 8:
JERNBANETRAFIKKUNDSKAB, 1962 "til brug ved jernbaneskolens trafikassistentkursus".
(altså det såkaldte "2. del").
. . . og det var så det. ----- Husk det nu ! ! !
Erik V. Pedersen.
http://evp.dk/index.php?page=dagens-foto-s-juni-2012