Hillerød sidst i tredserne! ( med Claus rundt i Danmark)
Bortset fra de 9 CO-vogne til HFHJ, var det efterhånden en imponerende samling af nyere ex-DSB-materiel herunder også UIC-typer, og man kan måske undre sig lidt over det store antal når der jo ikke længere var gennemgående tog til Kh og det meste af driften udførtes af Y-togsmateriel.
Jeg erindrer fra min gymnasietid først i 1970'erne at der på HFHJ kørte ekstra "skoletog" med M8 og et par af disse ex-DSB vogne.
I 1977-78 inden DSB-vognene blev indkøbt, men efter CO-vognene var udrangeret, bestod det daglige morgentog som ankom lige inden kl 8:00 til Hillerød af M 8-DK 76 og 78-C 60 eller 61-C 41 eller 42 og D 73 (den tidl DSB Pa 014). Lokomotivet, D 73 og den ene af personvognene (C 41/42) returnerede med et godstog til Frederiksværk og Hundested og de øvrige vogne henstod i perronsporet i Hillerød indtil lidt i tre om eftermiddagen hvor de var returløb for eftermiddagsgodstoget fra Frederiksværk. Morgentoget var nogle gange også trukket af M 9 og 11 og GDS L 1, når sidstnævnte ikke var udlejet til andre privatbaner.
De første brugte DSB CL-vogne var HFHJ C 62 (ex Cll) og C 63 (ex Cl). Senere blev også HFHJ C 60 erstattet af en brugt DSB Cl med samme nummer og nogle år senere blev DK 76/78 (de tidl DSB Dah) erstattet af to DSB Cle, på HFHJ som B 64 og B 65.
Mon ikke NM har billeder fra den tid, før HFHJ tog de tidl DSB Cl i brug?