En eksisterende belgisk ex-vicinalbane (Charleroi / Hainaut)
God dag i forummet!
Nu har jeg kigget mine s/h-negativer igennem og fundet lidt flere billeder fra SNCV i Charleroi-området fra begyndelsen af 1980erne.
SNCV er forresten også beskrevet på dansk, nemlig i artiklen 'Vicinalbanerne i Belgien' af O. Iskov i Sporvejshistorisk Selskabs medlemsblad Bytrafik, nr. 2-1977, side 43-48. Her er også et kort over linierne i Charleroi-området (Hainaut), som nettet var i 1976.
Jeg tror, det blandt andet var denne artikel, som inspirerede mig til at besøge Charleroi (som bestemt ikke var/er noget turistmål!).
Foran banegården Charleroi Sud begyndte en betonviadukt, som førte sporvognene ud af byen. Her er en moderniseret 4-aksler (i orange/sort bemaling) på ved ned ad rampen og hen til sporvejenes endestation og sløjfe foran banegårdsbygningen. April 1984.
To vogne venter foran banegården Charleroi Sud. Til venstre moderniseret (orange/sort) vogn nr. 9178 på linie 57 til Courcelles, til højre cremefarvet vogn (nr. ?) på linie 41 til Trazegnies. Denne vogn er også moderniseret med klaptrin a.h.t. kørsel på 'pre-Metro'-strækningerne ved Charleroi, hvor der er halvhøje perroner. Den har også fået en moderne pantograf. At vognen er udstyret med klaptrin ses på 'vingehjulet' på fronten. April 1984.
Udsigt fra et sted ovenpå 'pre-Metro'-stationen Beaux Arts. April 1984.
Moderniseret vogn på linie 41 kører ind på den underjordiske station Beaux-Arts. April 1984.
Moderniseret vogn nr. 9165 på linie 57 i Jumet. April 1984.
Vogn 9035 på linie 30 ved remisen i Anderlues. April 1984.
Vogn 9035 på linie 30 ved Anderlues Jonction, på vej til Maurage. April 1984.
Vogn 9035 på linie 30 i Arbiette, april 1984.
Linie 41 på Pont du Canal i Roux. April 1984.
Vogn 9140 på linie 80's endestation i Maurage. April 1984.
Linie 41 i Trazegnies. April 1984.
Vogn 9035 på linie 30 i Anderlues Jonction. April 1984.
Flere billeder følger.
v.h.
HansA