Ferrocarril de Sóller 2015 (Palma - Sóller (Del I))

af K.B.Andreasen, 9/6 2015, 00:00 (3457 dage siden)

Da Niels ikke nåede toget til Sóller, under sit ophold på Mallorca i 1967 :-P Må vi hellere se nogle billeder fra banen som den ser ud i Maj 2015 ;-)

Banen fungerer i dag udelukkende som veteran/turistbane, med kun Palma, Bunyola og Sóller som fungerende stationer, resten er nedlagt, men fremstår stadig i deres oprindelige stand.
Overraskende nok er store dele af banens oprindelige miljø i dag bevaret, til trods for masseturismens indtog for godt 40 år siden. Dog var der ikke længere nogle godsvogne at se, men resten af banens oprindelige materiel kørte upåklageligt :-D

Jeg vil nøjes med at bringe billederne med lidt kommentarer til, først jernbanen og derefter sporvejen :-)
Hvis man ønsker at læse mere om banen, kan med stor fornøjelse (gen)se Niels 1967 bidrag, eller man kan besøge banens egen hjemmeside, her kan man både læse historien bag, samt få tekniske deltaljer omkring materiellet ;-)

Vi starter 1. del på Plaça d'Espanya No. 2 i Palma, hvor FS' station findes side om side Ferrocarriles de Mallorca's nu underjordiske station, og slutter ved første station i udkanten af Palma, Son Sardina.
Men først et kort over linieføringen :-)

[image]
Kortet er her drejet en kvart omgang, da jernbanen løber direkte fra syd mod nord

[image]
[image]
[image]
Palma Station set fra gade- og sporsiden

[image]
Stationens flotte gamle toiletbygning

[image]
I den tidligere remise var der indrettet museum med skiftende udstillinger af hjemlandets store kunstnere

[image]
[image]
[image]
Perroner, med den gamle remise til venstre, samt den nye "remise" i forlængelse

[image]
P.g.a. trængslen på perronen var det ikke muligt at tage et billede af toget der ankom, så vi nøjes med et billedet af at der løbes om i Palma.

[image]
[image]
[image]
Udkørsel fra Palma Station, samt kørsel i Palmas gader.

[image]
[image]
Son Sardina Station. Her mødes nyt og gammelt, idet den ny station af samme navn hos Ferrocarriles de Mallorca ligger lige ved siden. Dette er det eneste sted de to jernbaner løber ved siden af hinanden

Ferrocarril de Sóller 2015 (Palma - Sóller (Del I))

af Niels Munch, 9/6 2015, 10:36 (3457 dage siden) @ K.B.Andreasen

Kære Klaus,

Mange tak for dit aktuelle bidrag fra Mallorca!

Og inden nogen begynder at mene, at vi jo er i det jernbanehistoriske forum, vil jeg skynde mig at betragte dit indlæg som et vigtigt "nu" i et "før-og-nu-blik", idet du har været så venlig at linke til mine "før-bidrag" fra 1967.

Jeg glæder mig til følgende indlæg, idet de øvrige baner på Mallorca jo har gennemgået en markant udvikling. Måske du også kommer ind på dem?

Bedste hilsener
Niels

Ferrocarril de Sóller 2015 (Palma - Sóller (Del I))

af K.B.Andreasen, 10/6 2015, 23:52 (3455 dage siden) @ Niels Munch

Og inden nogen begynder at mene, at vi jo er i det jernbanehistoriske forum, vil jeg skynde mig at betragte dit indlæg som et vigtigt "nu" i et "før-og-nu-blik", idet du har været så venlig at linke til mine "før-bidrag" fra 1967.

Kære Niels

Selv mange tak for dit bidrag :-)
Det var netop min tanke da jeg valgte, at bringe mit indlæg i dette forum, også da jeg ser banen som en veteranbane. Tankerne når bare ikke altid ud i teksten, når man sidder i de sene timer og er entusiastisk :-P :-D

Jeg glæder mig til følgende indlæg, idet de øvrige baner på Mallorca jo har gennemgået en markant udvikling. Måske du også kommer ind på dem?

Jeg nåede desværre ikke at kører med Ferrocarriles de Mallorca, mens jeg var dernede. Men der er ingen tvivl om at Mallorca har en meget velfungerende jernbane, med fine dieselmotorvogne.
Hele Stationen i Palma, inklusiv rutebilstationen, ligger i dag under jorden, ved Plaça d'Espanya, og ovenpå er der blevet anlagt en hyggelig park. Det eneste der afslører stationen er trappen ned i jorden, og den skal man alligevel lige kigge efter, hvis man ikke lige ved hvor den er ;-)
Stationen er stor, flot og velholdt, med god service og masser af oplysningsskærme, så selv den lidt forvirrede turist (min kæreste), kan finde den rigtige bus. Rutebilsnettet er også godt udbygget, og det kan sagtens anbefales at man benytter dem frem og tilbage, omend, tiderne stadig er lidt sydlandske :-P ;-) :-D

Jeg kan dog bidrage med et billede af station og pakhus i Sineu, hvor vi var på marked. Desværre kun fra gadesiden, da der kun er adgang til perron, med gyldig billet. Alle stationer er hegnet ind så de nærmest lever op til ISPS standard :-|

[image]
[image]

Ferrocarril de Sóller 2015 (Palma - Sóller (Del II))

af K.B.Andreasen, 10/6 2015, 00:46 (3456 dage siden) @ K.B.Andreasen

I går gjorde vi holdt i Son Sardina, mens vi ventede på krydsning med et sydgående tog, og i dag fortsætter vi så resten af turen mod Sóller. :-)

[image]
[image]
Det er stadig fladt og åbent land, med lidt spredte bebyggelser og hovedsagelig mandel- og oliventræer på begge sider af banen

[image]
Apeadero de Sta. Son Reus, var ikke meget mere end en perron, en udrangeret passagervogn, samt en hulens masse træsveller

[image]
Apeadero de Sta. Maria, var ikke meget anderledes, dog var der her et halvtag. Banens materieldepot fineds også her

[image]
[image]
[image]

Efter Apeadero de Sta. Maria, fulgte Apeadero de Caubet og Apeadero de Alfabia, som jeg desværre ikke nåede at få billeder af i farten (ca 35 km/t), da de var så små trinbrætter at man ikke nåede at se dem før det var for sent. Det drejede sig om en perron på ca. to vognlængder, med et halvtag alá Apeadero de Sta. Maria, dog her halvt indtaget af naturen igen ;-)

[image]
[image]
[image]
På denne del af strækningen begynder landskabet også så småt at ændre karakter, idet banen langsomt begynder at kravle op af bjergkæden Sierra de Tramuntana, som løber langs hele øens nordvestkyst, og som er med til at sikre Mallorca det klima, som den er kendt for.

[image]
[image]
Krydsning i Bunyola, som også er den eneste anden station på jernbanedelen, bortset fra Palma og Sóller, hvor der er af- og påstigning.

[image]
[image]
Pakhus, og banens nok nyeste køretøj

[image]
[image]
Bunyola Station. Lige til modelbanen ;-)

Efter Bunyola begyndte den virkelige opstigning, med Túnel Major som både det højeste punkt på banen, men også banens længste tunnel, med en længde på 2,9 km. Ialt kommer man gennem 13 tunneller af varierende længde.

[image]

[image]
Efter Túnel Major blev der gjort 15 min. stop ved Mirador Pujol de´n Banya, hvor der var blevet anlagt en perron i forbindelse med et udsigtspunkt så folk kunne tage billeder.

Det er også på denne del af banen, hvor man virkelig får indtrykket af at det også er en bjergbane vi snakker om. Flere steder klynger den sig til bjergvæggen sammen med de allestedsværende terasser, som i sin tid husede Mallorca´s utallige vinmarker, men som efter at øen blev angrebet af vinpest, nu er beplantet med mandeltræer.
Her møder man også op til flere grusveje/spor/"ind- eller opkørsler", som ender på den ene side af tracéen, og fortsætter som en sti gennem en låge på den anden side, hvor ejendommen ligger lige ud til banen.

[image]
[image]

[image]
[image]
Viaducte "Cinc Ponts"

[image]
[image]

Efter Túnel "Cinc-cents", begynder banen at bevæge sig ned fra bjergene igen. Her kører man gennem "Appelsintræernes Dal", hvilket man både kan se og dufte. :-D
Det er også her er størstedelen af Mallorca´s appelsin produktion finder sted.

Nok for denne gang ;-) I morgen lander vi i Sóller og fortsætter med sporvognen til Port de Sóller :-)

Ferrocarril de Sóller 2015 (Palma - Sóller (Del II))

af henrik nielsen, 10/6 2015, 16:09 (3456 dage siden) @ K.B.Andreasen

Hej K.B. og Niels. Alle tiders fotoserie. Familien skal til Mallorca her til sommer og jeg havde næsten planlagt denne tur. Så der er ingen tvivl om at vi tager denne tur. Og med sporvogn det sidste stykke, og hvad koster en tur retur per person. Venlig hilsen Henrik.

Ferrocarril de Sóller 2015 (Palma - Sóller (Del III))

af K.B.Andreasen, 10/6 2015, 23:33 (3455 dage siden) @ K.B.Andreasen

I går kørte vi ned fra Sierra de Tramuntana, gennem Appelsintræernes Dal, og direkte ind på Sóller Station. :-)

[image]
Indkørsel til Sóller Station. Til højre se en del af jernbanens remise anlæg, og til venstre sporvejens remise. Forbindelsessporet mellem sporvejen og jernbanen ses til højre, bag ved sporvejsremisen.

[image]
Jernbanens remise

[image]
Sporvejens remise

[image]
Der løbes om

[image]
Endnu et tog ankommer. I alt var fire lokomotiver var i drift denne dag.

[image]
[image]
[image]
[image]
Perron- og baneareal, set fra begge ender, samt før og nu (1915, scan af postkort)

[image]
[image]
[image]
Sóller Station set fra gaden, før og nu (1915, scan af postkort)

[image]
[image]
[image]
Sóller Station er lige som resten af banen utrolig velholdt, og indeholder i dag, udover kiosk og toilet, en permanent Picasso udstilling.

[image]
Banen er MEGET populær, og med god grund. Den er spændende for entusiasten, sjov for familien, og med en køretur på ca. en time, når børnene, og konen/kæresten ikke at blive alt for trætte af turen (først på hjemturen:-P )

[image]
[image]
Til sidst et kig ind i passagervognen, som var flot velholdte, både indvendigt og udvendigt, samt ganske komfortable. Sæder var konstrueret så ryglænet kunne flyttes, anghængig af kørselsretning

Det var alt for denne gang. Håber at I har nydt turen med jernbanen :-)
I meget nær fremtid, vil vi fortsætte med sporvejen resten af vejen til Port de Sóller ;-)

Bedste hilsner

Klaus :-D

Ferrocarril de Sóller 2015 (Palma - Sóller (Del III))

af Niels Munch, 11/6 2015, 14:10 (3455 dage siden) @ K.B.Andreasen

Kære Klaus,

Mange tak for en vel beskrevet togrejse! Fint også med de gamle postkort. Jeg vil glæde mig til turen med sporvognen.

Jeg kunne fristes til et gensyn med Mallorca; måske i 50-året for mit første besøg :-| .

Bedste hilsener
Niels

Avatar

Ferrocarril de Sóller 2015 (Palma - Sóller (Del III))

af Ove Nygaard, 11/6 2015, 16:22 (3455 dage siden) @ Niels Munch

Kære Klaus,

Mange tak for en vel beskrevet togrejse! Fint også med de gamle postkort. Jeg vil glæde mig til turen med sporvognen.

Jeg kunne fristes til et gensyn med Mallorca; måske i 50-året for mit første besøg :-| .

Bedste hilsener
Niels

Kære Niels m. fl.

Tak for de skønne billeder, som minder mig om, at jeg fejrede 50 års jubilæum - også kaldet guldbryllup - med min mangeårige hustru på Mallorca den 19. juli 2008. Vi havde hele den nære familie med, og jeg skulle som gammel banemand naturligvis vise dem jernbanen mellem Palma og Sóller. Det var en succesrig tur, men da vi kom hjem til hotellet, var jeg ikke opmærksom på de høje kantstene, så jeg "faldt ud af bussen" og slog hovedet i fortovet. Der skete ikke andet, end at jeg fik et kæmpe sæbeøje og bøjet stellet på mine briller, så jeg optrådte ved festmiddagen om aftenen med et stort, blåt øje. Det gav naturligvis anledning til visse "spydige" bemærkninger fra især danske turister, som jo kommer fra et land, hvor man ikke er bange for at finde de "ømme punkter". Dagen før fik jeg stjålet min pung med div. kort m. m., men fik dem spærret i tide. Men bortset fra disse tildragelser, som ikke har noget med jernbane at gøre, så var det en pragtfuld ferie. Da jeg om eftermiddagen på guldbryllupsdagen opsøgte Guardia Civile (hedder de vist nok) for at anmelde tyveriet af min pung dagen før, førte sprogforviklinger til, at den unge Guardia Civile (som vist nok var af kvindekøn) på politistationen i Puorto Alcudia ved at se mit "blå" øje i første omgang fik den opfattelse, at jeg var blevet overfaldet i forbindelse med tyveriet af min pung. Langt om længe fik jeg gjort klart, at de to ting ikke hang sammen, hvorefter jeg underskrev en 6 siders lang rapport på spansk. Den blev senere sendt til mit forsikringsselskab, som venligt efter hjemkomsten til det fredelige Danmark erstattede et nyt kørekort, pungens værdi, udgiften til nyt sygesikringskort, men ikke de 4 x 20 kronestykker, da man ikke erstatter "rede penge". Men alt dette har slet ikke noget med jernbane at gøre, så jeg skynder mig at sige
duk & væk:-D

Bedste hilsener

Ove af Erritsø

Ferrocarril de Sóller 2015 (Palma - Sóller (Del III))

af Niels Munch, 11/6 2015, 20:10 (3455 dage siden) @ Ove Nygaard

Kære Ove,

[image]

Men en tur med toget fik I da!

Bedste hilsener
Niels

Ferrocarril de Sóller 2015 (Palma - Sóller (Del III))

af henrik nielsen, 11/6 2015, 17:29 (3455 dage siden) @ K.B.Andreasen

Hej igen Klaus, tak for informationer og billeder. Det skal i hver ti fald prøves.
Venlig hilsen Henrik.

Ferrocarril de Sóller 2015 (Palma - Sóller (Del III))

af Michael Thomasberg, 11/6 2015, 19:29 (3455 dage siden) @ henrik nielsen

Jeg var på ferie på Mallorca i 2014 - nærmere i Puerto de Soller, så jeg havde rig lejlighed til at køre med sporvognen.
En enkelt tur mellem Soller og Palma blev det også til.
Mener prisen pr. person i sporvognen er 5 Euro (enkeltbillet) og toget til Palma 50 Euro (returbillet).

Vh
Michael

Ferrocarril de Sóller 2015 (Palma - Sóller (Del III))

af FS1954, 14/6 2015, 16:28 (3452 dage siden) @ Michael Thomasberg

I "Spor og baner" nummer 18 og 19 er der et par artikler om sporvejen i Sóller med remisebesøg; i nummer 21, som netop udkommer i disse dage, følger artiklen om FdS-jernbanen. Endvidere er der i nummer 19 en artikel om ombygning af en Lissabon-sporvognsmodel i H0 til en Sóller-vogn - vognene 20-21 og 23-24 i Sóller er ombyggede Lissabon-motorvogne.

[image]

(Foto Suzanne Henriksen)

Vi kigger indenfor i "Es cotxet" - "vognen" på dansk - som bruges som inspektionsdræsine for banemesteren i remisen i Sóller, september 2014. Det er en Renault MT fra 1920'erne med plads til fire mand.

Med venlig hilsen,
FS1954

--
FS1954

Ferrocarril de Sóller 2015 (Sóller-Port de Sóller (Del III))

af K.B.Andreasen, 19/6 2015, 00:18 (3447 dage siden) @ K.B.Andreasen

Så lader vi lige, valg være valg, og slapper af et par timer, med en tur med sporvognen, der udgør den sidste del af strækningen :-) ;-) :-D
Grunden til det næsten enslydende navn på de to byer skyldes, at Malloca i gammel tid var plaget af piratangreb, og at man derfor anlagde selve byen i sikker afstand fra havnen, nogle kilometer længere inde i landet. Sidenhen har begge disse samfund så hver især udviklet sig til selvstændige byer.
Derfor møder man rundt på Mallorca mange byer med et navn, og en nærliggende by ved kysten med samme navn, bare med Port de, foran.
Strækningen Sóller - Port de Sóller, har i sin tid så fungeret som havnebane for Sóller. I dag er det kun sporvognen der fortsat ruller, og skinnerne helt ud på havnen er i dag pillet op/asfalteret over. Men denne strækning bliver stadig i vid udstrækning benyttet af de lokale, og den stopper således flere gange undervejs, ved de forskellige trinbrætter.
God tur :-)

[image]

[image]
Sporvognen er ved at blive gjort klar til det store læs af turister der kommer ind med de følgende toge

[image]
Sporvognen er klar til afgang, opstigning foregår på gadeniveau, et par trin nede fra perronen. I baggrunden ser vi Sóller´s meget flotte kirke

[image]
[image]
Sporvognen forlader stationsområdet og kører langs den smalle gade ned langs kirken mod byens torv

[image]
[image]
[image]
Henover torvet, levnes der ikke meget plads. Men alt forløber glidende. folkk flytter sig pænt, som duer på Rådhuspladsen, når toget stille og roligt kommer :-D

[image]
[image]
[image]
Ca 300 meter syd for torvet, passeres denne isbod, med 200 forskellige slags is... Et oplagt sted til fotostop...

[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
Vi fortsætter ud af byen, hvor der er marker, gårde, huse og have, på begge sider af banen. Det er ren modelbane stemning hele vejen, alt ånder af idyl og fredelig sameksistens

[image]
[image]
[image]
Så kan man snakke om tog lige til døren :-D

[image]
Undervejs er der mulighed for krydsning ved flere af trinbrætterne

[image]
[image]
Så kom vi til Port de Sóller, og sporet løber langs med hele strandpromenaden, hen til stationen

[image]
[image]
Og igen er der ikke meget plads at give af

[image]

[image]
[image]
Selve stationen i Port de Sóller, er i dag restaurant af den lidt mere eksklusive art, og samtidig endestation på linien

[image]
[image]
Selv sporet fortsætter i en kurve mod havnen, ca 200 meter efter stationen, hvorefter det forsvinder under asfalten. Der er lige plads til at løbe om. På selve havnen var der stort set ingen rester at sporer

Det var alt hvad jeg kunne byde på denne gang fra Mallorca. Håber at I har nydt turen. Det kan klart anbefales at tage den, hvis man alligevel er på øen. Det er en heldags udflugt, og billeten koster ca 30 euro t/r for både tog og sporvogn.

Bedste hilsner

Klaus :-)

Avatar

Ferrocarril de Sóller 1985 - edit

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 19/6 2015, 10:20 (3447 dage siden) @ K.B.Andreasen

I perioden 1.-9. juni 1985 legede jeg turist på Mallorca. I fotoalbummet fandt jeg dette billede med tilhørende billet.

Edit: Den vogn, som jeg fotograferede i 1985, er sjovt nok den samme, som Niels fik med på sit postkort i dette indlæg.

Klik på billedet for højere opløsning.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

[image]
Port de Sóller 1.-9. juni 1985. Klik på billedet for højere opløsning. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Sukkerfabrikken Nykøbing
Sukkerfabrikken Nykøbing

I 1884 opførte en række landmænd på Falster andelsvirksomheden Sukkerfabrikken Nykøbing. I jernbanekredse er fabrikken mest kendt for de to små Krauss-maskiner, der varetog trafikken på fabrikken i over 50 år og nu befinder sig på Museumsbanen.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts

DSB MY1148

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak