Ferrocarril de Sóller 2015 (Palma - Sóller (Del I))
Da Niels ikke nåede toget til Sóller, under sit ophold på Mallorca i 1967 Må vi hellere se nogle billeder fra banen som den ser ud i Maj 2015
Banen fungerer i dag udelukkende som veteran/turistbane, med kun Palma, Bunyola og Sóller som fungerende stationer, resten er nedlagt, men fremstår stadig i deres oprindelige stand.
Overraskende nok er store dele af banens oprindelige miljø i dag bevaret, til trods for masseturismens indtog for godt 40 år siden. Dog var der ikke længere nogle godsvogne at se, men resten af banens oprindelige materiel kørte upåklageligt
Jeg vil nøjes med at bringe billederne med lidt kommentarer til, først jernbanen og derefter sporvejen
Hvis man ønsker at læse mere om banen, kan med stor fornøjelse (gen)se Niels 1967 bidrag, eller man kan besøge banens egen hjemmeside, her kan man både læse historien bag, samt få tekniske deltaljer omkring materiellet
Vi starter 1. del på Plaça d'Espanya No. 2 i Palma, hvor FS' station findes side om side Ferrocarriles de Mallorca's nu underjordiske station, og slutter ved første station i udkanten af Palma, Son Sardina.
Men først et kort over linieføringen
Kortet er her drejet en kvart omgang, da jernbanen løber direkte fra syd mod nord
Palma Station set fra gade- og sporsiden
Stationens flotte gamle toiletbygning
I den tidligere remise var der indrettet museum med skiftende udstillinger af hjemlandets store kunstnere
Perroner, med den gamle remise til venstre, samt den nye "remise" i forlængelse
P.g.a. trængslen på perronen var det ikke muligt at tage et billede af toget der ankom, så vi nøjes med et billedet af at der løbes om i Palma.
Udkørsel fra Palma Station, samt kørsel i Palmas gader.
Son Sardina Station. Her mødes nyt og gammelt, idet den ny station af samme navn hos Ferrocarriles de Mallorca ligger lige ved siden. Dette er det eneste sted de to jernbaner løber ved siden af hinanden