Handbjerg - igen igen
Der var tale om private ekspeditionssteder, som DSB overtog/købt. Der har eksisteret en del sådanne rundt om i landet.
Handbjerg var 13. november 1873 åbnet som privat billetsalgssted tilhørende Chr. Ebbensgaard, Handbjerghougaard. Billetsalgsstedet fik fra 1. december 1875 offentligt billetsalg og fra fra 7. december 1875 ekspedition af banepakker samt begrænset ekspedition af stykgods (fiskekasser og fra 29. marts 1876 desuden vildænder og hummere). I 1883 anlagdes privat sidespor, som blev ibrugtaget 15. juli samme år. Den 1. december 1891 ændredes ekspeditionsstedets status fra PrS&B til privat holdeplads med offentligt læssespor (PrH&S). Ekspeditionen foregik fra starten i det stedlige vogterhus, som bliver overtaget af DSB i 1892. I 1894/95 sker så efter "statsovertagelsen" officielt ændringen til DSB-holdeplads med offentligt læssspor (H&S), men jeg har ingen dato. Sikkerhedsmæssigt ændrer Handbjerg status fra H&S til St den 1. maj 1898, ekspeditionsmæssigt fra H&S til St den 2. maj 1922. Den 16. august 1965 bliver stationen ekspeditionsmæssigt til StuS, sikkerhedsmæssigt fjernes sidesporene samme efterår og Handbjerg er herefter (sikkerhedsmæssigt) trinbræt. Ekspeditionsmæssigt nedrykkes Handbjerg til trinbræt 17. maj 1966 og nedlægges som sådant 26. maj 1979.
Knabstrup var åbnet 1. april 1876 som privat sidespor for godsejer Lunn, Knabstrup Hovedgaard'. Sporet var fra åbningen betjent af en opsynsmand. Et ca. 3 km langt forbindelsesspor til Knabstrup Teglværk blev ibrugtaget 30. oktober 1876 (taget op i 1961). Teglværket havde eget lokomotiv i årene 1905/06-1960. Fra 23.07.1881 etableredes på hodlepladsen offentlig ekspedition af passagerer, styk- og vognladningsgods, men Knabstrup var fortsat privatejet ekspeditionssted, indtil stedet ekspeditionsmæssigt fik status af station 15. september 1893 (sikkerhedsmæssigt vistnok allerede i 1880'erne). Derefter gik der lidt tid, indtil nedrykningen til station uden offenligt læssepsor 6. juni 1969, til billetsalgssted med ekspresgodsekspedition 31. januar 1972 og trinbræt 3. juni 1973. Sikkerhedsmæssigt skete nedrykningen fra station til trinbræt 11. juli 1969.
To interessante ekspeditionssteder med en omskiftelig historie.
Med vanlig venlig hilsen
Mrten