Privatbanerutebiler (OT- trafiklys og retur til jernbaner )
Hej Niels, som altid har du flere krøller på historien.
Det har jeg også!
Jeg var på din bonusinfo og læste:
"Danmark fik sit første trafiklys i krydset Frederiksborggade/Farimagsgade i København i 1928". (Det mest kendte trafiklys var «Stoppenålen« på Rådhuspladsen i København som i dag findes på Danmarks Tekniske Museum).
Jeg har været lidt i arkiverne og gør på det kraftigste opmærksom på at følgende er skrevet INDEN det blev 1. april!
Ifølge Helsingør Dagblad 5. februar 2015 ( der citerer BT fra 1927 ) og den lokale Gøsta Nilsson, der selv huskede trafiklyset i krydset.
Det aller-aller-første trafiklys i Danmark blev sat op i Helsingør i 1926; -altså et par år før det i København!
Det var i krydset Sct. Anna Gade og Kongensgade. Dette kryds eksisterer stadig - noget ændret.
Dengang havde Helsingør en borgmester der var så driftig og egenrådig så han blev kaldt Kong Peder.
Grunden til at man ikke i de officielle arkiver støder på dette trafiklys er, at det var Kong Peder selv, der havde skaffet lyset hjem fra Philadelphia.
Han mente at trafiklyset kunne spare lønningen til den færdelsbetjent, der hidtil havde reguleret færdslen i krydset.
Meningen med lyssignalet var også, at de københavnske landliggere, som var på vej til deres sommerhuse i Hornbæk og andre steder på nordkysten, skulle have mulighed for at passere Kongensgade, også ved den tid, hvor værfsarbejderne havde fyraften.
Men dengang "ejede" værftarbejderne byen, og ingen rød gadelampe skulle forhindre dem i at komme hjem til fyraften, fortalte den 90årige Gøsta Nielsson i Helsingør Dagblad for 6 år siden.
Trafiklyset blev pillet ned igen og det er nok derfor det ikke er med i arkiverne...
Fra Helsingør Leksikon ses Kongensgade ned mod værftet der ses for enden ved Havnegade, hvor HHGB kører. Sct. Annagade krydset er lige under billedkanten:
Foto viser en tynd strøm af cyklister, - det kunne være meget værre!
BONUSINFO: Trafiklyset stod få hundrede meter fra det hus i Strandgade, der 25 år senere blev Henning O.s barndomshjem!
I overskriften skrev jeg (OT- trafiklys og retur til jernbaner ) og der er nok nogle der tænker; - den klarer han sgu ikke med den der røverhistorie...
Joh, for ovennævnte Kong Peder var Primus Damp - undskyld Primus Motor for afholdelse af et kæmpe 500 års byjubilæum i 1926.
Jeg mener at det var ham der overbeviste HHGB om, at de skulle deltage og det endte med udsmykning af dampvognen "Bananen".
"Bananen" Læs mere på Jernbanen
Venligst
pediHg
Nå ja - Kong Peder...
Han så sådan ud
Fra Jan Horn Petersen "Kong Peders Helsingør"