Nye dieseltog til privatbanerne (resten + index)

af Niels Munch, 25/3 2015, 12:59 (3530 dage siden)

God middag i Forum,

Som nævnt i tidligere afsnit afholdtes i Karlsruhe 30. - 31. marts 1995 en "regionaliseringskonference", hvor bl.a. togfabrikkerne præsenterede deres bud på nye, lette dieseltog efter VDVs idéspecifikation.

Kun Siemens-Düwag præsenterede en færdig og køreklar prototype, RegioSprinter, medens de andre måtte nøjes med modeller, brochurer, plancher, OH-projektor og gode ord.

Således også DWA/Waggonbau Bautzen, der viste disse 2:

[image]
To-etagers skinnebus fra DWA.

Denne model, der fik Baureihe 670, blev bygget i 6 eksemplarer. Konstruktionsmæssigt var det en skinnebus i ordets mest bogstavelige forstand, med en rammestivhed modsvarende kun 120 kN og uden sammenkoblingsmulighed.


[image]
To-akslet motorvogn LVT/S fra DWA.

Denne motorvogn, der fik Baureihe 672, blev med prototypen bygget i et antal af 24 stk. Typen opfyldte de gældende UIC-normer for rammestivhed (1500 kN) og kan multiplekøres.

DWA/Waggonbau Bautzen var i DDR-tiden en del af VEB Kombinat Schienenfahrzeugbau der DDR, og forud herfor ejedes fabrikken af Linke-Hoffmann-Busch. I 1998 overtog Bombardier fabrikken, og en videreudvikling af de 2 modeller, herunder en to-vognsudgave af LVT/S, kom aldrig i gang.


Det måske mest eksotiske indslag på konferencen var denne:

[image]
Model af De Dietrich og Neoplan EURAILBUS.

Franske De Dietrich Ferroviaire havde sammen med busfabrikken Neoplan udtænkt denne 3-leddede skinnebus, som i sin grundidé lignede Stadler GTW 2/6. To "styrevogne" hviler på hver sin ende af et kort, to-akslet "lokomotiv", hvori hele drivlinen er installeret. Der er ingen passage gennem "lokomotivet". Styrevognene er bygget i en meget let stålkonstruktion med påklæbede GFK-fronter og -paneler. Tre enheder kunne multiplekøres.

Allerede i 1995 indgik De Dietrich Ferroviaire i Alsthom-koncernen, og projektet blev ved den ene model, der kan ses på Neoplan-Museum i Stuttgart-Möhringen.


Bortset fra, at VLTJ vist en kort overgang flirtede lidt med tanken om LVT/S, kom disse togtyper ikke til at spille nogen rolle overhovedet i f.m. privatbanernes materielanskaffelser.


Nedenfor links til de tråde, hvor jeg har beskæftiget mig med "nye dieseltog til privatbanerne":

BREL Railbus på Østbanen: http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=21276 .
Siemens-Düwag RegioSprinter: http://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=21725 .
ABB Scandia IC2: http://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=22158 .
Stadler GTW 2/6: http://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=21860 .
Talbot TALENT: http://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=22417 .
AEG Regioliner: http://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=22021 .
ABB Henschel RegioShuttle: http://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=22269 .
Alstom-LHB LINT: http://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=22619 .
Siemens-Düwag DESIRO: http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=2270 .


Bedste hilsener
Niels

Nye dieseltog til privatbanerne (resten + index)

af UTJ, 25/3 2015, 18:09 (3530 dage siden) @ Niels Munch

Tak for god gennemgang om privatbanernes materielovervejelser i nyere tid. Det er den slags historie som ofte er svært tilgængelig og ofte sværere end "gammel jernbanehistorie".

Nye dieseltog til privatbanerne (et PS)

af Niels Munch, 28/3 2015, 10:09 (3528 dage siden) @ Niels Munch

Som endelig og total afrunding af denne indlægsrække skal jeg nævne, at privatbanernes oprindelige "materielbande" indledningsvis også orienterede sig om muligheden for ombygning af den tyske akkumulatormotorvogn ETA 515 til dieselelektrisk drift, en ombygning, som Regentalbahn havde foretaget forholdsvis vellykket i 2 eksemplarer (RBG VT 9 og 10) .....

Desuden havde man kig på LHBs dieselelektriske VT2E, som dog er et decideret højtgulvstog, egnet til S-baneperroner:

[image]
Linke-Hoffmann-Busch VT2E hos Taunusbahn (foto: LHB, arkiv: nm).

Situationen om privatbanernes materielanskaffelser medio 1990'erne er endelig udmærket beskrevet i denne artikel i Ingeniøren af 23. februar 1996: http://ing.dk/artikel/privatbanerne-lurer-pa-lightrailen-13954 .


Bedste hilsener
Niels

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak