Nye dieseltog til privatbanerne - AEG (3 ill.)
God formiddag,
Privatbanerne havde i december 1994 skrevet kontrakt med ABB Scandia om 13 IC2-tog (GDS-HFHJ, LJ og OHJ/HTJ).
Øvrige baner, hvis materieludskiftning havde lidt længere sigte, fulgte nøje den togudvikling, der blev igangsat i Tyskland med vedtagelse af loven om regionalisering af jernbanedriften ult. 1993.
Ved en konference i Karlsruhe 30. - 31. marts 1995, "Die Umsetzung der Regionalisierung in Praxis" arrangeret af Verband Deutscher Verkehrsunternehmen (VDV) og Deutsche Verkehrswissenschaftliches Gesellschaft e.V. (DVWG), deltog bl.a. togfabrikkerne, som med indlæg, modeller, brochurer og tegninger hver præsenterede deres forslag til "nye lette dieseltog", der kunne opfylde VDVs idéspecifikation.
Jeg har tidligere været inde på Düwags og Stadlers produkter, og nu er turen kommet til AEG Schienenfahrzeuge (et firma i Daimler-Benz koncernen, der fra 1992 videreførte togproduktionen på "LEW Hans Beimler" i Hennigsdorf, som også før DDR havde tilhørt AEG).
AEG Schienenfahrzeuge GmbH præsenterede i Karlsruhe deres forslag til "REGIOLINER" (klik på databladet for større gengivelse:
Bemærk, at dataene går på den solokørende version. Konceptet, der giver stærke mindelser om især LHBs senere LINT-27 og LINT-41, så ganske lovende ud og skabte forventninger til, hvad AEG ville præsentere på den forestående UITP-kongres i Paris.
UITPs 51. kongres fandt sted i perioden 28. maj - 3. juni 1995 i de store og rummelige messehaller lige syd for Porte de Versailles, hvor AEG udstillede:
AEG Regioliner, UITP Paris 28.05. - 03.06.1995 (nm).
..... den fuldskala mock-up, der er afbildet på databladet, altså 1/3 attraptog . Og siden så verden ikke mere til denne REGIOLINER.
For i 1996 indgik AEG Schienenfahrzeuge i ADtranz-koncernen (ligesom Scandia), og her var der andre køretøjer på paletten. Og i 2001 blev ADtranz overtaget af Bombardier.
AEG havde tidligere i halvfemserne foreslået privatbanerne et let togkoncept "LVT 220" baseret på én-akslede bogier og underfloor-drivline; kun en evt. tilkøbt mellemvogn havde lavtgulvsindstigning og -flexrum. Forslaget, der vel nærmest kan tolkes som en moderniseret udgave af Uerdingens berømte 2-akslede skinnebus til DB, nåede ikke engang til konferencen i Karlsruhe .....
AEG LVT 220. 2-vognsudgaven består af 2 næsten identiske motorvogne, ryg mod ryg. Samlet toglængde 32,2 m (arkiv nm).
Bedste hilsener
Niels