Nye dieseltog til privatbanerne (epilog og 3 fotos)
RegioSprinteren blev konstrueret med en rammestivhed modsvarende 600 kN, hvor UIC mindstekravet til jernbanemateriel var 1500 kN. Den således manglende "passive kollisionssikkerhed" blev kompenseret ved, at toget er forsynet med "nordeuropas stærkeste magnetskinnebremse" - altså en øget "aktiv kollisionssikkerhed". RegioSprinteren opnåede på dette grundlag ubetinget godkendelse til jernbanedrift. Magnetskinnebremsen gjorde tillige, at toget kunne godkendes (betinget) til sporvejsdrift. Det "betingede" skyldtes vognkassebredden, der oversteg max. for sporvogne.
DKB VT 6.002.1 hos Düwag. Den primede aluminiumsvognkasse kunne ligne 3D-print. 24.10.1994 (nm).
Da Hovedstadens Udviklingsråd (HUR) i 2001 skrev sin "Masterplan" for privatbanerne, mente "nogen", at Østbanens drift kunne varetages af et antal RegioSprintere, der kunne op- og nedformeres efter behov. Mit modargument var, at de store myldretidsbehov vanskeligt ville kunne klares med 3 RegioSprintere, som er det maksimale antal, der kan multiplekøres. Der var behov for mindst 2 ad Rødvig-linien, og 2 ad Fakse Ladeplads til, altså 4 mellem Køge og Hårlev.
Ved reorganiseringen af lokalbanerne i 2002 blev det klart, at Hovedstadens Lokalbaner A/S skulle stå som ejer af både banernes infrastruktur og det rullende materiel. Derfor deltog jeg primo 2002 i ét af de erfa-møder, der jævnligt holdtes mellem brugere af RegioSprinterne, nemlig Dürener Kreisbahn, Vogtlandbahn og NærumBanen, og dette møde fandt sted ved LNJ i Jægersborg. Til stede var også 2 ressourcepersoner fra Siemens Düwag. På dette tidspunkt drømte LNJ om én mere, og DKB kunne godt bruge 4-5 stykker til revitalisering af en delstrækning. Siemens Düwag meddelte, at en produktion kunne genopstartes, hvis man fik 40 stk. i ordrebogen ..... DKB købte herefter Stadler RegioShuttle RS1 (som kunne være brugbart alternativ for LNJ også).
Vogtlandbahn VT 42 i Zwickau, 06.05.2008 (nm).
RegioSprinter på Brede St., 26.06.2014 (nm).
I Tyskland fik RegioSprinteren tildelt "Bauraihe 654", men Deutsche Bahn købte dem aldrig, skønt DB Regio indkøbte eksemplarer af de fleste andre lette dieseltog, der opstod på VDVs koncept. Man foretrak vist materiel, der opfyldte de 1500 kN.
Der blev således aldrig produceret flere end disse: http://www.privat-bahn.de/RVT_Lieferliste.html .
M.v.h.
Niels