Avatar

AB og DSB overlevering

af Morten Flindt Larsen, København K, 19/12 2014, 17:50 (3704 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Hej igen, Lars, :-)

"et billede af overleveringsporet som var en del af den gamle Amagerbro station så om det er DSB der ejede det er tvivlsomt."

Nej, det er ikke spor tvivlsomt, for overleveringssporet (omløbssporet) ved Store Møllevej var DSB's Kløvermarksbanes endestation og blev ibrugtaget 5. april 1906 som overleveringsspor for latrinvogne litra ZD til/fra Kjøbenhavns Grundejeres Renholdningsselskabs private sidespor til kloakpumpestationen ved nuv. Herjedalsgade (populært kaldet "Lortemøllen"). På dette tidspunkt var AB endnu ikke åbnet og det var nødvendigt for DSB at have et omløbsspor på stedet, da der ikke var omløbsspor ved Kløvermarksbanens øvrige private sidespor (Fællesforeningen for Danmarks Brugsforeninger, Ny Tøjhus, Kjøbenhavns Telefon-Aktieselskab og A/S G. Levin & Co.). Nærmeste alternative omløbsmulighed var Islands Brygge i banens modsatte ende. I DSB's samtidige ordrer omtales omløbssporet som "Kløvermarksvej" og "Station Kløvermarksvej" og som værende beliggende på DSB's havnebane. Amagerbanen havde tilslutning til overleveringssporet fra banens åbning 17. juli 1907, men det har ganske givet også været benyttet under banens anlæg. Den fysiske tlslutning til AB fra overleveringssporet lå henne ved Vermlandsgade/Herjedalsgade, ved den tårnagtige indretning yderst til venstre på postkortet. Persontrafikdelen af Amagerbro station blev nedlagt i 1938, og hvor stationsbygning, spor og perroner havde ligget, opførtes samme år boligblokken "Møllelængen" (også kaldet "Penalhuset") medsamt den søndre del af Store Møllevej beliggende mellem "Penalhuset" og overlevringssporet. I 1944 skifter overleveringssporet - fortsat i DSB's regi - navn til "Amagerbro", efter at sportilslutningen fra DSB til "Lortemøllen"s private sidespor var fjernet ved anlægget af den del af Vermlandsgade, der ligger nærmest Christmas Møllers Plads. "Lortemøllen" havde herefter kun jernbanetilslutning via AB's spornet, henne bagom remiserne, hvor der havde været tilslutning siden 1907 for de latrinvogne, der skulle til og fra Amagerbanens stationer.

På vores allesammens EVP's hjemmeside kan man blandt andet hugge dette foto (postkort), der viser Kløvermarksvej-overleveringssporet ved siden af persontrafikdelen af Amagerbro station kort efter stationens åbning:
[image]

Som det ses, er omløbssporet forsynet med en lille semafor, ligeseom sporet ved et stakit er adskilt fra Amagerbro station.

"sommetider er det boghylden man skulle være gået til!"

Ja, det gjorde jeg også, om end det var Hans Henrik Fafners obskure værk "Amagerbanen" udgivet på forlaget Tellus i 1985. En uundværlig bog i AB-sammenhæng er Peer Goe Jacobsens bog om Amagerbanens Omnibusruter (SHS, 2002).


Med vanlig venlig hilsen

M:-)rten


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak