Avatar

AB, DSB og KS, driftforhold

af Morten Flindt Larsen, København K, 18/12 2014, 14:11 (3706 dage siden) @ Lars Møller Jensen

"Busserne i samtrafik AB og KS byttede personale på Sundbyvester Plads, det var samtidig takstgrænse."

Hej Lars,

Jo, omrindeligt (fra den gennemgående kørsels opstart 1. september 1947) var det sådan, at passagererne kunne blive siddende i AB-bussen ud over Sundbyvester Plads, men måtte løse billet to gange. Man var ikke blevet enige om den personalemæssige side af sagen, så chauffør og billettør udskiftedes ved takstgrænsen.

Den 30. november 1959 etableredes imidlertid en ny rute fra Rådhuspladsen ad Englandsvej til Dragør. Her introducerede man de nye enmandsbetjente busser på Amagerbanen, og samtidig lod man samme (AB-) chauffør køre hele strækningen (med AB's busser). I løbet af 1960 ændredes de øvrige AB-ruter ind til centrum til samme driftsform. AB's personale kørte herefter helt igennem til Rådhuspladsen.


Med venlig hilsen

Morten


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Danske privatbaner

Læs historien om:
Aalborg - Hvalpsund Jernbane
Maribo Sukkerfabrik
Maribo Sukkerfabrik

A/S Maribo Sukkerfabrik blev grundlagt i 1896 af Storkøbmand C. A. Quade i Maribo og to store københavnske firmaer. Allerede to år senere blev fabrikken solgt til De danske Sukkerfabrikker og i denne koncern fungerede fabrikken frem til nedlæggelsen i 1963.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak