Avatar

Jernbanehistorisk kalenderlåge nr. 17 - supplement

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 18/12 2014, 15:07 (3631 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

For slet ikke at tale om den politiske og tekniske proces, der stod på i årevis forud for 1927.

Det tør svagt antydes! Søger man på ordet "Lillebæltsbroen" i Ing.dk's Kulturarven får man 287 hits hvoraf de første er fra omkring indvielsen i 1935 og de sidste går langt tilbage før 1926.
Det lader faktisk til at man starter her i 1926 uden at broens endelige udseende er fastlagt. Læse bare her fra Ingeniøren 12. december 1925 - altså et par måneder før man tog første spadestik. Her tales der kun om en jernbanebro.

Bølgerne gik så højt i det følgende år - læs bare her fra 10. juli 1926. (søg selv efter flere læserbreve) og 12. marts 1927 omtales et lovforslag, der skal udvide den bro jernbanerne er i fuld gang med at bygge, med en tosporet vej ved siden af banen.

5. maj 1928 omtales så det endelige projekt, der udbydes i licitation - igen! Samme nummer indeholder også en lang artikel om havnebroerne i København og omtaler også en havnetunnel!

Lad os slutte denne tour de force med Ingeniør og Bygningsvæsens artikel i forbindelse med indvielsen i maj 1935.

God læselyst (og fald gerne i ved at læse nogen af de andre artikler ;-) )


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Svenska-lok
Billige jernbane T-shirts

ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak