Jernbanehistorisk kalenderlåge nr. 17 - supplement
Hvis man dvæler lidt ved den fine hjemmeside, som XAL fandt, dukker dette billede op:
"Første dag dampgravemaskinen i drift, 27. februar 1926.
Pressen blev inviteret til den store begivenhed: Kl. 10 formiddag 27. februar tog gravemaskinen tage den første grabfuld jord."Og hele beretningen står at læse her: http://www.middelfart-museum.dk/jordarbejde . Stedet er Hindsgavl halvøen ved Kongebroskoven.
Billedet er vist ikke helt det samme som Thomas', men de er givetvis taget ved samme lejlighed.
Bedste hilsener
Niels
Kære Niels
Tak for kigget.
Ja, når man i dag passerer strækningen Middelfart-Fredericia med tog og sidder og nyder udsigten over Lillebælt, tænker man ikke over, at det faktisk tog over 8 år at anlægge den strækning. For slet ikke at tale om den politiske og tekniske proces, der stod på i årevis forud for 1927.
Det af dig viste billede aktualiserer en tanke, som jeg har haft gennem længere tid: Dansk Jernbaneblad stoppede i 1943(?) og blev "erstattet" af Vingehjulet. Gad vide, hvad der er sket med den fotosamling, som må have været en del af Dansk Jernbaneblads arkiv? Mon (ikke) den er endt på Danmarks Jernbanemuseum? Jeg har aldrig fået taget mig sammen til at spørge på museet. De første mange år var der sjældent fotos i Dansk Jernbaneblad og det er først i sidste halvdel af 1920erne, at det accelererer. Dansk Jernbaneblad har dog altid - også fra starten - bragt portrætfotos af især jubilerende medarbejdere og sådanne billeder er bestemt også interessante for eftertiden.
Bedste hilsner
Thomas