Sporvogne i udlandt - belgiske PCC-vogne (3 fotos)
Goddag i forum,
Tak for positiv respons på mit Rom-indlæg! Det blev til en tråd, som i min begrebsverden fik en ganske fin udvikling. Tak for det!
Nu flytter vi teltpælene til Belgien, hvor jeg i f.m. Forsvarsakademiets besøg ved NATO-myndigheder i Holland og Belgien havde en overnatning i Gent:
Gent MIVG nr. 09 og nr. 24 ved Sint-Pieters Station, 25.06.1981 (nm).
På tidspunktet for mit besøg blev den metersporede sporvejsdrift forestået af Maatschappij voor Intercommunaal vervoer te Gent (MIVG), i hvis husfarver vognene her ses. Fra 1991 varetages driften, som også i Antwerpen, af det flamske trafikselskab De Lijn.
Den viste PCC-vogntype er bygget af La Brugeoise et Nivelles (BN) i et antal af 54 i 1971-74. Senere er et antal vogne blevet moderniseret (med "62" foran de oprindelige nr.), ligesom der er kommet nyere vogntyper til. Moderniserede PCC-vogne kan stadig ses i drift.
Senere, i slutningen af firserne, interesserede en række danske busvognmænd sig for Volvo B10M busser med Van Hool-karosseri, da det samtidige Aabenraa-karosseri udviste nogle skavanker. Det resulterede bl.a. i et besøg ved Van Hool's fabrik i Antwerpen - og et kig på den lokale metersporede sporvej:
Antwerpen MIVA nr. 2065 ved stoppestedet Groenplaats Kerk, sommer 1989 (nm).
Totalreklamer var dengang sjældne, og vognen reklamerer da også for "325 jaar Koninklijke Academie voor schone Kunsten", udført af Dany Lobe og realiseret af Graffiti Design (!).
Antwerpen MIVA nr. 2065 og nr. 2096 sammesteds, sommer 1989 (nm).
Bygningen i baggrunden er Hilton Hotel (nej, dér boede vi ikke).
På tidspunktet for mit besøg blev den metersporede sporvejsdrift forestået af Maatschappij voor het Intercommunaal Vervoer te Antwerpen (MIVA), i hvis husfarver vogn 2096 her ses. Fra 1991 varetages driften, som også i Gent, af det flamske trafikselskab De Lijn.
De viste PCC-vogne fra La Brugeoise et Nivelles (BN) er fra en serie (2061-2100), der blev leveret i 1966. De er meget lig Gent-vognene, dog med midterdør. Moderniserede PCC-vogne ses stadig i drift, ligesom De Lijn har indsat nyere typer.
Det endte i parentes også med, at Østbanen anskaffede en Volvo B10M med Van Hool Alizée karosseri, nemlig internnr. 143.
Bedste hilsener
Niels