Sporvogne i udlandt - belgiske PCC-vogne (3 fotos)

af Niels Munch, 6/11 2014, 14:59 (3670 dage siden)

Goddag i forum,

Tak for positiv respons på mit Rom-indlæg! Det blev til en tråd, som i min begrebsverden fik en ganske fin udvikling. Tak for det!

Nu flytter vi teltpælene til Belgien, hvor jeg i f.m. Forsvarsakademiets besøg ved NATO-myndigheder i Holland og Belgien havde en overnatning i Gent:

[image]
Gent MIVG nr. 09 og nr. 24 ved Sint-Pieters Station, 25.06.1981 (nm).

På tidspunktet for mit besøg blev den metersporede sporvejsdrift forestået af Maatschappij voor Intercommunaal vervoer te Gent (MIVG), i hvis husfarver vognene her ses. Fra 1991 varetages driften, som også i Antwerpen, af det flamske trafikselskab De Lijn.

Den viste PCC-vogntype er bygget af La Brugeoise et Nivelles (BN) i et antal af 54 i 1971-74. Senere er et antal vogne blevet moderniseret (med "62" foran de oprindelige nr.), ligesom der er kommet nyere vogntyper til. Moderniserede PCC-vogne kan stadig ses i drift.

Senere, i slutningen af firserne, interesserede en række danske busvognmænd sig for Volvo B10M busser med Van Hool-karosseri, da det samtidige Aabenraa-karosseri udviste nogle skavanker. Det resulterede bl.a. i et besøg ved Van Hool's fabrik i Antwerpen - og et kig på den lokale metersporede sporvej:

[image]
Antwerpen MIVA nr. 2065 ved stoppestedet Groenplaats Kerk, sommer 1989 (nm).

Totalreklamer var dengang sjældne, og vognen reklamerer da også for "325 jaar Koninklijke Academie voor schone Kunsten", udført af Dany Lobe og realiseret af Graffiti Design (!).

[image]
Antwerpen MIVA nr. 2065 og nr. 2096 sammesteds, sommer 1989 (nm).

Bygningen i baggrunden er Hilton Hotel (nej, dér boede vi ikke).

På tidspunktet for mit besøg blev den metersporede sporvejsdrift forestået af Maatschappij voor het Intercommunaal Vervoer te Antwerpen (MIVA), i hvis husfarver vogn 2096 her ses. Fra 1991 varetages driften, som også i Gent, af det flamske trafikselskab De Lijn.

De viste PCC-vogne fra La Brugeoise et Nivelles (BN) er fra en serie (2061-2100), der blev leveret i 1966. De er meget lig Gent-vognene, dog med midterdør. Moderniserede PCC-vogne ses stadig i drift, ligesom De Lijn har indsat nyere typer.

Det endte i parentes også med, at Østbanen anskaffede en Volvo B10M med Van Hool Alizée karosseri, nemlig internnr. 143.


Bedste hilsener
Niels

Sporvogne i udlandt - belgiske PCC-vogne (3 fotos)

af re20000, 6/11 2014, 20:47 (3670 dage siden) @ Niels Munch

Goddag i forum,

Tak for positiv respons på mit Rom-indlæg! Det blev til en tråd, som i min begrebsverden fik en ganske fin udvikling. Tak for det!

Nu flytter vi teltpælene til Belgien, hvor jeg i f.m. Forsvarsakademiets besøg ved NATO-myndigheder i Holland og Belgien havde en overnatning i Gent:

[image]
Gent MIVG nr. 09 og nr. 24 ved Sint-Pieters Station, 25.06.1981 (nm).

Interessant: en sporvogn uden skinner! (den til højre)
Undskyld, det var for fristende. Dejligt med flere sporvogne, bare bliv ved Niels!

Sporvogne i udlandt - belgiske PCC-vogne (3 fotos)

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 6/11 2014, 21:33 (3670 dage siden) @ re20000

Hej, det er da en bus :-P til venstre.

Kunne ikke lade være hilsen
Lars Møller Jensen.

Sporvogne i udlandt - belgiske PCC-vogne (3 fotos)

af esni, Frederikssund, 6/11 2014, 22:01 (3670 dage siden) @ Niels Munch

Goddag i forum,

Tak for positiv respons på mit Rom-indlæg! Det blev til en tråd, som i min begrebsverden fik en ganske fin udvikling. Tak for det!

Nu flytter vi teltpælene til Belgien, hvor jeg i f.m. Forsvarsakademiets besøg ved NATO-myndigheder i Holland og Belgien havde en overnatning i Gent:

[image]
Gent MIVG nr. 09 og nr. 24 ved Sint-Pieters Station, 25.06.1981 (nm).

Disse 2 Gentvogne har en type strømaftagere, som jeg ofte har set på nyere sporvogne
Den kan nærmest beskrives som en bastad imellem den klassiske saks-strømaftager og den moderne enarmede


Bedste hilsener
Niels

Sporvogne i udlandt - belgiske PCC-vogne (3 fotos)

af Ronold, Høvik, Norge, 9/11 2014, 11:48 (3667 dage siden) @ esni

Gent-vognenes strømaftagere er så vidt jeg ved af såkaldt Stemmann-type. Trondheim Sporveis motorvogn nr. 29 var (som den eneste af Trondheims sporvogne) forsynet med en sådan strømaftager i begyndelsen af 1970erne. Her ses nr. 29 beskiltet som linie 1 foran Voldsminde remise den 7. marts 1975. (Beklager den dårlige billedkvalitet.)

[image]

Nr. 29 var den sidste af Trondheims vogne i den "gamle" blå-flødegul bemaling, der i årene 1973-1975 blev afløst af ny flødegul-rød bemaling. Den nåede ikke at blive omlakkeret før den i 1976 (tror jeg det var) kolliderede med nr. 17 på Gråkallbanens enkeltsporede strækning mellem Ugla og Lian. Hvor nr. 17 efterfølgende fik genopbygget fronten og blev sat i drift igen, blev nr. 29 ophugget. Vognkassen fra nr. 4, der havde været lidet brugt, blev udstyret med nr. 29's boggier, blev lakkeret op i de ny farver, og fik nyt nr. 29. Og fik blot "almindelig" pantograf som de øvrige Trondheimsvogne.

Mvh Knut

Sporvogne i udlandt - belgiske PCC-vogne (3 fotos)

af esni, Frederikssund, 9/11 2014, 12:23 (3667 dage siden) @ Ronold

Gent-vognenes strømaftagere er så vidt jeg ved af såkaldt Stemmann-type. Trondheim Sporveis motorvogn nr. 29 var (som den eneste af Trondheims sporvogne) forsynet med en sådan strømaftager i begyndelsen af 1970erne. Her ses nr. 29 beskiltet som linie 1 foran Voldsminde remise den 7. marts 1975. (Beklager den dårlige billedkvalitet.)
Mvh Knut

Men også Stemmann leverer idag ḱun enarmede, så den viste er stadig en mellemform

Sporvogne i udlandet - Rotterdam (2 fotos)

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 9/11 2014, 22:09 (3667 dage siden) @ esni
redigeret af Lars Møller Jensen, 9/11 2014, 22:59

Hej,
jeg har desværre ingen sporvognsbilleder fra Belgien,
hverken Gent eller Bruxellles,
men i arkivet var der et som på en tynd (køre-)tråd hænger sammen med dette indlæg:

[image]

Er det ikke en Stemmann strømaftager man ser her?

Foto af RET 1601 i Rotterdam 23.juli 1987. Den blev ombygget i juni 1982 fra RET 601 som blev leveret fra Werkspoor (!) oktober 1968, ved ombygningen blev den forsynet med mellemdel C 324 bygget i 1975 og da indsat som mellemled i dobbeltleddet vogn 324 som da ombyggedes fra enkeltledvogn 274 fra 1965 (DüWag).
Er der nogle der kan følge med?
Kilden er "Op de Rails" 2007-4 som anses pålidelig.

Yndlinghustruen ses til højre, vi havde sammen med en god ven (mere til højre på billedet) kørt med museumssporvognen:

[image]

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen

Sporvogne i udlandet - hollandske PCC-vogne (3+2 fotos)

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 9/11 2014, 22:31 (3667 dage siden) @ Niels Munch
redigeret af Lars Møller Jensen, 9/11 2014, 22:57

Hej Niels
i et forsøg til at bidrage til en god tråd bringes her PCC-vogne fra den Haag i Holland billederne er fra den 26. juli 1987:

[image]

[image]

[image]

også her var der turistvogne af ældre model:

[image]

vi forfulgte den på cykel og fik et billede mere:

[image]

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

Sporvogne i udlandt - belgiske PCC-vogne (3 fotos)

af HansA, 9/11 2014, 23:39 (3667 dage siden) @ Niels Munch

Godaften

Jeg besøgte Antwerpen første gang i 1978, og dengang var der kun PCC-vognene (4-akslede, ensrettede) i drift.

[image]
Her er vogn 2128 på linie 2s endestation i Hoboken

[image]
I centrum var en strækning underjordisk (Centraalstation-Groenplaats). Her er vogn 2142 på linie 2 på rampen ved Centraalstation

[image]
Vogn 2128 på linie 2s underjordiske endestation Groenplaats.

I maj 1982 besøgte jeg Bruxelles, og her var mange typer PCC-vogne i drift: 4-akslede ensrettede (som nr. 7000, tidligere Hamburg 3060, som nu er på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm), 6-akslede, både ens- og dobbeltrettede, og 8-akslede, dobbeltrettede.

[image]
&-akslet PCC-vogn nr. 7515 p linie 18s endestation i Heysel.

[image]
4-akslet PCC-vogn på linie 52 i Heysel. Dobbeltsporet længst til højre er en nedlagt metersporet linie, tilhørende SNVC/NMVB, som nedlagdes i 1978.

[image]
4-akslet PCC-vogn nr. 7110 på linie 52 i Heysel

[image]
4-akslet PCC-vogn nr. 7110 på linie 52 i Heysel

[image]
6-akslet PCC-vogn nr. 7824 på linie 32 på Louisaplein

[image]
6-akslet PCC-vogn nr. 7775 på linie 90s underjordiske endestation Rogierplein

[image]
I Voluwe lå (og ligger så vidt jeg ved stadig) et interessant sporvejsmuseum, og i weekenderne kørtes med historiske vogne mellem museet og endestationen i Tervuren.

venlig hilsen
HansA

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak