Karlshamn, Blekinge, før og nu - del VI (ialt 15 fotos)

af Niels Munch, 16/8 2014, 20:32 (3689 dage siden)

God eftermiddag,

I del V gjorde vi os færdige med "vestbredden" af havnen og Mieån i Karlshamn og fik set på jernbanebroen over til Östra Kajen, som blev opført i 1891 i f.m. anlægget af södra sammanbindingsbanen.

[image]
Karlshamn, Fisktorget (Sjöfartens Museum, Karlshamn).

Igen ses "Sjömandshuset". Det lille hus foran er "Klapphuset" eller "Tvättflotten", hvor byens koner kunne vaske deres tøj i åens vand - indendørs. Jernbanebroen er fast, hvorfor kun småbåde kunne lande fisk på Fisktorget, som blev etableret her i 1908.

Lad os vende os 180 gr. og se, hvor jernbanebroen lander på Östra Kajen:

[image]
Mieån. Cyklist- og gangbro, fhv. jernbanebro, og t.v. Fisktorget, 29.07.2014 (nm).

Den hvide bygning med det runde hjørne og savtakkerne er elektricitetsværket (aktivt 1899 - 1937, hvor man overgik til vekselstrøm).

[image]
Vy mot östra kajen från Hinseberget, ca. 1940. ( www.samlingsportalen.se - Bildnummer: Jvm.KAFF00823:).

Efter elværket 2 ejendomme samt "Skoogs hörna" ved Ronnebygatan. Derefter, lidt tilbagetrukket, Saluhallen (Karlshamns "kødby" fra 1908, nedrevet 1960). Tårnet er brandstationens, hvorefter østhavnens magasiner ses. Yderst t.h. ses toldkammerbygningen.

Jeg besteg selvfølgelig Hinseberget for at finde dette eminente fotosted; men dels var noget af klippen bortsprængt ved vejtunnellens etablering i 1970, dels var der opsat hegn for at skåne bilisterne mod nedfaldende sten & fotografer:

[image]
Udsigt mod Ågatan/Hamngatan og den fhv. jernbanebro fra Hinseberget, 29.07.2014 (nm).

En fotograf fra ca. 1950 zoomede - upåvirket af højdeskræk etc. - ind og fik:

[image]
Östra kajen ca 1950. (Foto: Erik Liljeroth. Karlshamn Kommun).

Foruden 1067 mm hovedsporet Karlshamn-Karlskrona er der side-/havnespor til såvel Skeppsbron som til magasinbygningerne (og Saluhallen).

Selv om der også blev udskibet tømmer fra Västra Kajen (og importeret biler), foregik den overvejende del af tømmertrafikken over Östra Kajen.

Men med breddningen af Kustbanen i 1957 øgedes behovet for normalspor i østhavnen.

ÖSJ-bladets specialnummer fra 1989 beretter:

"Spåret på bron över Mieån och spåren på hamnens östra sida behölls smalspåriga tills den nya bron var färdig, då der blev 3-skensspår.
I oktober 1958 påbörjades en ny bro över ån väster om den gamla. Bron är 42 meter lång i två spann med överbyggnad av stål, tillverkad av Trelleborgs Mek. Verkstad. Brons mittpelare vilar på betongpålar med ända upp till 28 meters längd, som går ner till berget. Bron togs i bruk den 28 januari 1959."

Den gamle gitterbro med den pudsige overbygning havde ikke fritrumsprofil til norrmalsportog, end mindre til normalsporvogne på 1067 mm transportører. Derfor byggede man, klods op ad den gamle, en ny jernbanebro med treskinnespor. Det er den, der siden sidst i halvfemserne er cykel- og fodgængerbro.


Fortsættes (p.g.a. pladsmangel) .....


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak