Så kom der nyt tag på Frilandsmuseets OHJ Qh 350.
En stor tak til Erik, fordi han følger både stationsbyggeriet og vognrenoveringen for os. Foreligger der noget om, hvorvidt man vil føre vognen tilbage til originaludseendet uden de skrå afstivninger af vognkassen, så den tidsmæsigt kommer til at passe til omgivelserne, som jeg formoder er sat til 1920'erne? Eller vil museumsfolkene være anakronistiske, selv om sådanne detaljer er næsten lige så væsentlige som termovinduer i et stråtækt bondehus?
Vh
Moretn
Det er ikke kun skråstiverne som så skal fjernes. Vognen har svenske rullelejehjulsæt som osgå skal udskiftes med de oprindeligt tyske glidelejehjulsæt (samt et lille, men ubehageligt indgreb med opsvejsning af akselgaflerne). Og var QH 350 ikke i mange år hvidmalet? Da den stod i Slagelse var det hvide lag ganske tydeligt.....
UTJ
-----------------
Hej UTJ / m.fl.
Mon ikke dette er en "snak" I en dag selv skulle tage med projektlederen, evt. under vedlæggelse af div. dokumentation. Jeg er overbevist om, at man derude ved "alt" om bygningsrenovering og vedligehold. Til gengæld ved jeg ikke meget om deres kendskab til tilsvarende renovering og vedligehold af jernbanemateriel, endsige hvem, hvilke rådgivere på det område- museet "læner sig op ad".
Lige nu tror jeg ikke, der er midler til mere end det nye tag i første omgang. Måske en ordentlig gang "rustbankning" som projektlederen" udtalte det. Det var lidt af en skuffelse, at der end ikke var fire-fem tagbrædder, der kunne genanvendes. Når man ser billederne, kan man sikkert selv forestille sig, at her bliver der -desværre- heller ikke tale om ret meget genbrug vognsidernes beklædning.
Desværre er det bevillingerne til museet (eller snarere de manglende samme), der styrer alt for meget. Vi mangler, at ham "den lille mand med en papkasse under armen" (måske i anden mands skikkelse) ville lægge vejen forbi stationen.
Erik V.
http://evp.dk/index.php?page=juli-2014
.