Faxe Jerbane-Faxe Kalkbrud
Hej!
Ja Faxe Jernbane var et datterselskab, af Faxe Kalkbrud!
Dem havde man et utal af! overalt i landet! ja selv på Gotland havde man interesser!
det er beskrevet meget udførligt i jubilæumsskriftet fra 1934!, der er også noget
at hente i Margit Baad Pedersens bog fra 1984 " de gik i bruddet!
I Faxe har der kørt fgl motorloko!
Petershåb 66 og 154 på henholdsvis Vråmose og Faxe (lå i Faxe Ladeplads) Teglværker,
da Vråmose blev nedlagt kom begge til Faxe Ladeplads! eget af Faxe Teglværk.
Kastrup 107 kørte I Stubberup på den afdeling som leverede kalk i sække!
eget af Faxe KALKBRUD
Schøma 2032 var stationeret i Stubberup, i en separat remise, der var bygget i forlængelse af det såkaldte "Dæmningshus" da det blev revet ned, forsvandt
remisen også! og maskinen var væk i midten af 1960erne! den blev mest brugt til bortkørsel af overjord! Den var eget af Faxe KALKBRUD.
Schøma 2867 brugtes mest i selve bruddet til opformering af vognstammer, men har også kørt i Faxe Ladeplads som rangermaskine! Ejet af Faxe KALKBRUD
Ingen af ovennævnte maskiner har været mærket med FJ!
Lige et par billeder til slut!
Mit billede af Kastrup 107! og ja jeg stod ved siden af Jens!
Billedet er taget af Claus Jensen og viser det ombyggede damploko fra Allerød kort
før dets motor blev pillet ud og sat i K 107!
FJ 9 ved remisen i Stubberup ( Claus Jensen()
Tipvogn m skruebremse (Claus Jensen)
FJ 8 undervejs til Ladepladsen ( Claus Jensen)
Fj 9 Stubberup ( Claus Jensen)
Alt for denne gang!
Med venlig hilsen
Thyge