Faxe diesellok (+ lidt OT)
Hej Bo,
Tak i lige måde, hyggelig tradition!
Tja, Faxe Jernbane A/S (FJ, datterselskab af Faxe Kalk A/S) ophørte, da ØSJS pr. 01.01.1977 købte FJs infrastruktur for 1 kr. Som bekendt fortsatte kalktransporterne ad 3-skinnesporet, indtil lastbilerne overtog i 1983, hvorefter tredieskinnen bortfaldt under spormoderniseringen.
I skødet var bl.a. indskrevet, at Faxe Kalk A/S havde forkøbsret, såfremt ØSJS måtte ønske at afhænde hele eller dele af omhandlede baneareal. Denne forkøbsret blev partielt aflyst i 2003 ved udstykning og frasalg af stationsbygningen i Fakse Ladeplads. Og i 2004 aflystes hele forkøbsretten i øvrigt i f.m. den matrikulære berigtigelse af overdragelsen af Østbanens infrastruktur til Hovedstadens Lokalbaner A/S (HL).
I begyndelsen af 1990'erne blev jeg ringet op af en ung og interesseret fuldmægtig i Trafikministeriet (eller hvad det nu hed dengang). Hun administrerede "de fine frikort" og ville gerne vide, om en navngiven person (= den daværende direktør for Faxe Kalk A/S) stadig var direktør for Faxe Jernbane og dermed stadig berettiget til "det fine frikort", som ministeriet hidtil - rutinemæssigt, men mod behørig kvittering - havde udstedt til ham.
Gæt selv, hvad mit svar var .....
Bedste hilsener
Niels