OHJ fra Nykøbing til Rørvig
Skulle man være lidt mere ambitiøs, så byggede man da videre til Hundested med en fast forbindelse. Så ville Odden, med dets udkantsudfordringer, komme tættere på Nordsjælland, der økonomisk har det noget bedre. Så kunne man køre tog Helsingør-Hillerød-Hundested-Holbæk.
... og videre Holbæk-Roskilde-København-Helsingør etc. ligesom et elektrisk modeltog.Spørgsmålet er om der overhovedet er behov for og råd til den slags?
Mon ikke at der alligevel er et behov, for en dæmning ved Hundested. Om der skal køre biler eller tog over den, må være et tillægs spørgsmål.
Jeg syntes faktisk at det lyder som en god ide, at føre en dæmning over Isefjordens munding, med sluseporte der kan beskytte Roskilde, Frederikssund og Holbæk mod højvande. Derudover er det da et plus, at der kommer mulighed for at køre med tog, hele vejen rundt om fjorden.
Det behøver ikke nødvendigvis at være det samme tog, man kunne fx. forlænge Frederiksværkbanen til Nykøbing, eller Odsherredsbanen til Hundested, og lade køreplanerne synkronisere, så det blev lettere at skifte imellem de to tog.
Rent faktisk mener jeg, at man burde bygge denne dæmning uanset om togforbindelsen er interessant eller ej. Både i London og Holland har man allerede den slags højvandssikring, og den planlagte sluse ved Thyborøn burde også blive bygget færdig, så vi kan sikre hele limfjorden mod springflod. Antallet af lukninger i London stiger, og mon ikke at vi skal regne med, at vore hjemlige andedam følger de samme mønstre? Mig bekendt ligger London da ud til det samme 'vand' som Thyborøn.
Spørgsmålet er, om ikke hele denne diskution burde høre hjemme, 'i det andet forum', da det vel ikke kan være historisk, at diskutere fremtiden.