OHJ fra Nykøbing til Rørvig
Skulle man være lidt mere ambitiøs, så byggede man da videre til Hundested med en fast forbindelse. Så ville Odden, med dets udkantsudfordringer, komme tættere på Nordsjælland, der økonomisk har det noget bedre. Så kunne man køre tog Helsingør-Hillerød-Hundested-Holbæk.
... og videre Holbæk-Roskilde-København-Helsingør etc. ligesom et elektrisk modeltog.Spørgsmålet er om der overhovedet er behov for og råd til den slags?
Forlængelsen til København får du ikke lige mig med på
Selve turen fra Helsingør til Holbæk er jo ikke længere end hvad man ser i Jylland, og togtypen er jo den samme på begge sider. Pointen med en sådan forbindelse ligger dog et helt andet sted, og funderet i regionalpolitik, som så mange andre infrastrukturprojekter.
Personligt tror jeg, at Odsherred Kommune ville have gavn af en sådan forbindelse. Den er en af de mere økonomisk pressede kommuner i Danmark, og ville formentlig have gavn af, at blive knyttet tættere til Nordsjælland.
Rent jernbanemæssigt ville det så betyde, at Nordsjælland vil få en forbindelse til resten af Sjælland uden om Hellerup, hvilkent næppe vil være uheldigt ved uregelmæssigheder. Det er dog en sidegevinst.
Om jeg støtter at man så laver en fast forbindelse: Der er en del projekter der er vigtigere end den, det vil jeg gerne erkende