Avatar

Dagens postkort - Frihavnen

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 11/2 2014, 21:43 (4004 dage siden)

Klik på billedet for højere opløsning.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
http://www.havnebaner.dk/home/frihavnen/faergelejerne

[image]
Masser af åbne godsvogne. Postkort. "Original Fotografi J. Chr. Olsen, No 1021 Reproduction interdite." År: ? Klik på billedet for højere opløsning. Arkiv: Thomas Boberg Nielsen.

Se i øvrigt også Niels Munchs fine billede her: http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=40955 (nr. 2 fra oven).

Dagens postkort - Frihavnen

af Børge Sundahl, 11/2 2014, 22:02 (4004 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Ja det er vist fra bremsehusenes storhedstid.
Neders tv er der bl a en TH med bremsehus/læskærm

Børge

Dagens postkort - Frihavnen

af Søren fra KM ⌂, 13/2 2014, 18:52 (4002 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Både højre og venstre litrering på godsvognene (Krone DSB og nummer) Jeg gætter på sidst i tyverne - først i trediverne.
Fint billede, fotografen må have stået på taget af Nordisk Fjer.
-S

Dagens postkort - Frihavnen (vognspm?)

af UTJ, 13/2 2014, 19:52 (4002 dage siden) @ Søren fra KM

Både højre og venstre litrering på godsvognene (Krone DSB og nummer) Jeg gætter på sidst i tyverne - først i trediverne.
Fint billede, fotografen må have stået på taget af Nordisk Fjer.
-S

Tidsmæssigt nok korrekt - læg mærke til de mange meget pæne PJ-vogne, der ser nærmest nye ud. Men hvad er det for en godsvogn som er smuttet ind mellem TH-vognene i kortets nederste venstre hjørne? For læsset med grus mellem DSB TH kunne man jo tro at det er en indlejet vogn.....

[image]
Udsnit af TB's postkort

Dagens postkort - Frihavnen (vognspm?)

af Ole M. Nielsen, 13/2 2014, 20:14 (4002 dage siden) @ UTJ

Både højre og venstre litrering på godsvognene (Krone DSB og nummer) Jeg gætter på sidst i tyverne - først i trediverne.
Fint billede, fotografen må have stået på taget af Nordisk Fjer.
-S

Tidsmæssigt nok korrekt - læg mærke til de mange meget pæne PJ-vogne, der ser nærmest nye ud. Men hvad er det for en godsvogn som er smuttet ind mellem TH-vognene i kortets nederste venstre hjørne? For læsset med grus mellem DSB TH kunne man jo tro at det er en indlejet vogn.....

Det ligner noget svensk (SJ eller privatbane - indlejet fra Tyskland).
Et billede af samme type vogn findes i bogen "Svenska godsvagnar - Normalspår 1856-1956", side 128.

Dagens postkort - Frihavnen (vognspm?)

af henning h087 ⌂, Græsted, 13/2 2014, 20:18 (4002 dage siden) @ UTJ
redigeret af henning h087, 13/2 2014, 20:35

:-)

Det kunne vel også være en TH af serie 9002 - 9049, 9079 - 9150 der jo blev leveret uden bremseplatformsskærm iflg mine notater !!??

[image]

TH 9146
[image]

mvh
henning h087

PS - det er så nok vognen med skråstiverne der menes - undskyld

Dagens postkort - Frihavnen (vognspm?)

af Søren fra KM ⌂, 13/2 2014, 22:13 (4002 dage siden) @ UTJ

Kunne godt være en LH-vogn. Nogle af dem lignede jo de senere PE-vogne og nogle lejedes endda i Sverige. Det sorte(?) skilt der ser ud som det er skruet på øverst til venstre på vognsiden kunne også tyde på noget indlejet.
-S

Dagens postkort - Frihavnen (vognspm?)

af Holger Sørensen, Hedehusene, 14/2 2014, 09:25 (4002 dage siden) @ Søren fra KM

Jeg har også studeret billedet i "svenske godsvogne". Så indlæggene er korrekte, at
det er en svensk godsvogn som tidligere var almindelig på en række private baner, indkøbt via et vognagentur. Af kendetegn ses skråstiverne, dobbelte døre samt bemsehuset midt på platformen og med skråtstillet tag.

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

Avatar

Dagens postkort - Frihavnen II

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 12/2 2016, 07:56 (3274 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Klik på billedet for højere opløsning.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

[image]Til højre ses vestsiden af Midtermolen. I midten Vestbassinet og til venstre ses Vestkajen. Postkort. "2D(?).F.PH. 2900/56 - Eneret." Postgået 22. november 1921. Klik på billedet for højere opløsning. Arkiv: Thomas Boberg Nielsen.

Avatar

Dagens postkort - Frihavnen III

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 15/4 2016, 13:18 (3211 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Klik på billedet for højere opløsning.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg

[image]Postkort. Postgået 23. december 1904(?) "Ed. F. Ph. & Co.'s Kunstforlag No. 4499." Klik på billedet for højere opløsning. Arkiv: Thomas Boberg Nielsen.

Avatar

Dagens postkort - Frihavnen IV

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 16/6 2017, 11:19 (2784 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Klik på billedet for højere opløsning.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg

[image]Postkort. Postgået 1. oktober 1901. "Alex. Vencent's Kunstforlag 26." Klik på billedet for højere opløsning. Arkiv: Thomas Boberg Nielsen.

Dagens postkort - Frihavnen IV

af Niels Munch, 16/6 2017, 13:58 (2784 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Kære Thomas,

De små anlægslokomotiver, der formentlig var beskæftiget ved Frihavnens anlæg, prøvede vi at indkredse her.

Bedste hilsener
Niels

Avatar

Dagens postkort - Frihavnen V - Nørrebro-Frihavnen

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 8/8 2017, 11:44 (2731 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Klik på billedet for højere opløsning.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg

[image]Svanemøllen Krydsningsstation - udsigt mod nord. Til venstre Frihavnsbanen og til højre den dobbeltsporede kystbane. Broen til højre fører fra Ryvangs Allé til Svanemøllens Kaserne. Broen blev senere udvidet til fire spor, hvilket i følge Peer Thomassen: "Kystbanen", p. 86, er sket senest i 1907. Postkort. "C. ST. ENERET 3157." Klik på billedet for højere opløsning (åbner langsomt - TIF-fil). Arkiv: Thomas Boberg Nielsen

Dagens postkort - Frihavnen V - Nørrebro-Frihavnen

af Søren Agerskov, 8/8 2017, 12:00 (2731 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Vi kan indkredse tidspunktet endnu mere. Til højre kører en sporvogn på Ryvangs Alle. Ifølge SHS's bog om Linie 1, begyndte kørslen på Svanemøllevej og Ryvangs Alle i 1903.

Søren Agerskov

Dagens postkort - Frihavnen V - Nørrebro-Frihavnen

af Steffen Dresler, 9/8 2017, 18:44 (2730 dage siden) @ Søren Agerskov

..............og lidt senere i august 2012


[image]
[image]

Og nede fra hullet. Bygningen (skjult) "oppe" til højre bag den høje gule mastekran, er den store bygning (Bygning 1) på det originale billede og S-toget kører mod Hellerup.
[image]

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Det hele er nu reetableret og de bygninger der blev revet ned og fjernet totalt, er nu genopbygget. Det ydre fuldstændig som dengang, det indre ændret.

Avatar

Dagens postkort - Frihavnen V - Nørrebro-Frihavnen

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 9/8 2017, 18:58 (2729 dage siden) @ Steffen Dresler

NB: Det hele er nu reetableret og de bygninger der blev revet ned og fjernet totalt, er nu genopbygget. Det ydre fuldstændig som dengang, det indre ændret.


Hvilke bygninger blev revet ned og genopbygget?

Dagens postkort - Frihavnen V - Nørrebro-Frihavnen

af Henrik Jensen, 9/8 2017, 22:15 (2729 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hej

Tre bygninger i den vestlige del af Svanemøllens Kaserne, vest for hovedbygningen. På Thomas postkort er det bl. a. de to bygninger længst til venstre.

Med venlig hilsen
Henrik

Dagens postkort - Frihavnen V - Nørrebro-Frihavnen

af Steffen Dresler, 9/8 2017, 22:40 (2729 dage siden) @ Tommy Nilsson

Go´aften

Det drejer sig om bygningerne 21, 23 og 29.

Et krav fra Forsvarets side til Københavns Kommune (bygherre) var, at bygningerne, der stod i vejen for "Nordhavns projektet" (her motorvejstunellen) blev genetableret, indledningsvis som de var.
Men ret hurtigt blev det klart for begge parter, at diverse nye bygningsreglementer var i vejen, da det så at sige skulle opføres til 2010 standard. Ligeledes var en funktion i en af bygningerne ikke mere ønskelig (varmecentral), da kasernen var blevet tilknyttet fjernvarme.
Derfor blev bygningerne indrettet som undervisningsbygninger, bl.a. m.h.p. eventuelt at kunne huse Hærens Officersskole (HO) eller dele deraf, hvis der var/kommer en politisk beslutning med en udflytning fra Frederiksberg Slot.
Udflytningen af HO samt de to andre værns officersskoler, er en del af den sammenlægning der blev indgået som en del af et forsvarsforlig om at samle de tre officersskoler under Forsvarsakademiet på Svanemøllens Kaserne.

Nedrivning af bygningerne 21, 22 og 23 næsten gennemført i 2011.
[image]
Opførelsen af bygning 23 i 2016.
[image]

Med venlig hilsen

Steffen Dresler
Ex. AD/FAK

Dagens postkort - Frihavnen V - Nørrebro-Frihavnen

af gamle ole2, 10/8 2017, 15:07 (2729 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Flotte billeder!
Siden jeg som barn og så Frihavnen i 50erne var jeg vildt imponeret af sporene i den sydlige del af Frihavnen.
De mest besynderlige "krydsspor" og kurver på kryds og tværs.
Faktisk slog det næsten Sydhavnsområdet som eller var min farvorit mht interessane og spændende spor.

ole

Dagens postkort - Frihavnen V - Nørrebro-Frihavnen

af gamle ole2, 12/8 2017, 10:14 (2727 dage siden) @ gamle ole2

Og sporene i den sydlige ende af "frihavnen" mod tolboden mm. Den såkaldte forbindelsesvej med de 2 parallele spor. DSB-sporet fortsatte jo via Tolboden til Larsens Pl, men hvad blev DFA sporet egenligt brugttil?- det der forløb parallelt med DSB sporet.
Som jeg husker det var der ikke megen trafik hverken på vejeneller DFA sporet der jo også endte underligt arupt ved Tolboden(?).


Ole

Avatar

Dagens postkort - Frihavnen V - Nørrebro-Frihavnen

af Morten Flindt Larsen, København K, 12/8 2017, 10:57 (2727 dage siden) @ gamle ole2

Og sporene i den sydlige ende af "frihavnen" mod tolboden mm. Den såkaldte forbindelsesvej med de 2 parallele spor. DSB-sporet fortsatte jo via Tolboden til Larsens Pl, men hvad blev DFA sporet egenligt brugttil?- det der forløb parallelt med DSB sporet.
Som jeg husker det var der ikke megen trafik hverken på vejeneller DFA sporet der jo også endte underligt arupt ved Tolboden(?).

Hej Ole,

Toldboden var ikke en del af Københavns Frihavn men var et af Københavns dengang mange tolddistrikter. Der var en toldvagt placeret i gennemskæringen af Kastellet mellem Københavns Frihavn og Toldboden.
DSB-sporet i samme gennemskæring var Østerport stations havnebane for gods mellem stationen og Toldboden. KFA-sporet var Frihavnens "havnebane" for gods mellem Frihavnen og Toldboden. Den slags gods var der ikke meget af, men sporet skulle være til stede for det tilfælde, at der var (hvilket der af og til var).

Dagens postkort - Frihavnen V - Nørrebro-Frihavnen

af gamle ole2, 12/8 2017, 11:42 (2727 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Tak for rigtig god info. Som sagt har området altid forekommet "rodet" og jeg har ikke engang fundet et samlet sporkort .


hilsen Ole

Dagens postkort - Frihavnen V - Nørrebro-Frihavnen

af gamle ole2, 12/8 2017, 15:43 (2727 dage siden) @ Niels Munch

Tak Niels. Som sædvanlig vidste jeg devar der uden at kunne genfinde dem.:-)

Ole

Avatar

Dagens postkort - Frihavnen VI - Nørrebro-Frihavnen

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 6/11 2017, 08:00 (2641 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

.....er ikke et postkort, men et billede, som jeg købte på QXL for nogle år siden.

Klik på billedet for højere opløsning.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg

[image]Nogle sporvogne under transport ad Frihavnsbanen passerer overkørslen for Aarhusgade. Fotografen står oppe på kystbanedæmningen og fotograferer fra nord mod syd. Mon ikke sporvognene er på vej fra København L til Frihavnen med henblik på udskibning til Egypten? Billedet er uden årstal og uden fotograf. På bagsiden er anført "87.33". Klik på billedet for højere opløsning (billedet er desværre ret uskarpt). Arkiv: Thomas Boberg Nielsen.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak