Dagens postkort - Randers-Aalborg - overkørsel 513 - Aalborg
Af de 172 *) overkørsler og overgange, der oprindeligt fandtes på strækningen Randers-Aalborg, er der kun 4 tilbage (Bjerregrav, Skørping, Ellidshøj og Svenstrup).
Den værste af dem (min definition) blev nedlagt 16. september 1931 (kilde). Det drejer sig om overkørsel 513, der lå på selve Aalborg station i den nordvestlige ende.
Fjernelse af overkørslen var en forudsætning for det gadegennembrud, der igen var en forudsætning for etablering af Limfjordsbroen og som skabte Vesterbro, der den dag i dag er byens hovedfærdselsåre og som med sine 5-6 etagers funkisejendomme er en værdig repræsentant for sin tid.
Vesterbro og broen, der erstattede overkørsel 513, er et yndet motiv og er udover Aalborg banegård nok det mest fotograferede motiv fra hele strækningen Randers-Aalborg.
Så her følger endnu et postkort af broen, der afløste overkørsel 513.
Klik på billedet for højere opløsning.
Vi har i øvrigt tidligere drøftet overkørsel 513 i denne tråd og i dette indlæg.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
http://www.randers-aalborg.dk/home/km-248-4-250-2-aalborg-2--jernbanebroen/1-vesterbro
Broen over jernbanen set fra sydvest mod nordøst. Postkort. "Eneret: Vesterbros Boghandel, Papir en gros, Aalborg. No. 4224". Udfyldt 7. oktober 1936 men ikke postgået? Klik på billedet for højere opløsning. Arkiv: Thomas Boberg Nielsen.
*) overkørsel 513 eksisterede faktisk ikke ved banens åbning i 1869. På dette tidspunkt endte strækningen Randers-Aalborg lige øst for Vesterbro. Det er ikke nøjagtigt fastslået, hvornår overkørsel 513 blev etableret, men det er sandsynligvis sket i 1870 eller senest i 1871.