Torsdagsbilleder - mere Nordhavn
Go´aften Bjarne m. fl.
Ja, det er i sandhed nogle dejlige billeder HBDS viser. Ganske interessant er området omkring Nordhavn station, der stadig er under ændring. Nu med "Marmorkajen" (det tidl. UN lager område) mv. Nordhavnsværftet og kulområderne er forsvundne og nye bygningskomplekser er kommet til. Men udviklingen er jo ikke til at stoppe. Og det er vel heller ikke så tosset endda, vel?
Du konstatere at:
"Og på billedet af A-toget har første Mm to strømaftagere, mens den bagerste kun har en?" og det er jo ganske rigtigt.
Da der ret sjældent - faktisk aldrig - var anvendelse for begge strømaftagere på en MM samtidigt, blev pantograferne på 4. leverings nr. MM 783 - 799 afmonterede og anvendt på 5. leverings MM nr. 803 - 819. Den var pantografen over førerrummet, der blev afmonteret. De resterende blev gradvist afmonterede og anvendt som reserve.
Slidtagemæssigt anvendtes før afmonteringen den nordlige (mod Klampenborg hvis toget er holdende på Hellerup station) i de ulige måneder og den sydlige på de lige måneder.
Fortsat god aften og tak til HBDS med lidt nostalgi på bybanen (Husum-Hvidovre-Hellerup).
Mvh
Steffen Dresler