tagryttervogne
Ja, ventilation og lys; belysningsamaturer i form af store olielamper, der sættes ned i taget fra oven, kræver plads, hvis de ikke skal rage for langt ned i kupeen. Her var tidligere tiders næsten flade vogntage ikke hensigtsmæssige. Samtidig skulle vogntagene også være til at gå på for det personale, der nedsatte lamperne i taget, så det var almindeligt med løbebrædder ved siden af tagrytteren. På de mindre avancerede baner med sparsom vognbelysning har tagrytteren nok mest tjent ventilationsformål (og som UTJ skriver: moden). Da vognene senere forsynedes med elektrisk lys, blev tagrytterens eneste formål ventilation, og så - vil jeg tro - har man fundet det mere hensigtsmæssigt at bygge hvælvede tage i stedet for at gå tilbage til de flade do. De så man jo ved ombygningen af ældre kupévogne til 'moderne' vogne i 1930'erne og 40'erne. De hvælvede tage kunne forsynes med ventilationsventiler, der krævede mindre vedligeholdelse end tagrytterens 'luftgæller', og samtidig opnåede man en god lofthøjde inde i vognen.
Vh
Morten
--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.