Deutsche Bundesbahn i 70-80'erne.

af Georg Schmidt, 7/11 2013, 21:12 (4026 dage siden)

Nogle billeder fra DB i begyndelsen af 1970'erne hvor der stadig var en del dampkørsel.
[image]
001 103 under udkørsel fra Hof 7/7 1972.
[image]

[image]

[image]

[image]
Fra remisen i Hof 7/7 1972.

[image]
001 173 i Hof 8/7 1972.

[image]

[image]

[image]]
001 111 i Hof 7/7 1972.

[image]
012 102 på Hamburg Altona 1971.
Mvh
Georg

Deutsche Bundesbahn i 70-80'erne.

af schack, 8/11 2013, 07:33 (4025 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej Georg

Dejlige billeder fra en svunden tid... Berig os endelig med endnu mere :-)

Deutsche Bundesbahn i 70-80'erne.

af cm, 8/11 2013, 15:37 (4025 dage siden) @ Georg Schmidt

10 pragtfulde billeder - jeg er især vild med det 8. billede, hvor man ser flammerne i fyret!
Tak for kigget, Georg!

mvh
Chr

Avatar

Deutsche Bundesbahn i 70-80'erne.

af Morten Flindt Larsen, København K, 9/11 2013, 13:42 (4024 dage siden) @ cm

Er helt enig og takker ligeså. Det er dejligt men også lidt vemodigt at se gode fotos af gamle flammer.

Vh
Morten

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Deutsche Bundesbahn i 70-80'erne.

af Georg Schmidt, 9/11 2013, 13:54 (4024 dage siden) @ Georg Schmidt
redigeret af Georg Schmidt, 9/11 2013, 14:21

Tak, hermed lidt mere fra Hof 1972.
[image]
001 173 under udkørsel fra Hof med E 658 8/7 1972.

[image]

[image]
053 087 med kabinetender.

[image]
051 047

[image]
Et godt fotosted ved indkørselssignalet til Hof Bayern i sommer 1972.
Mvh
Georg

Deutsche Bundesbahn i 70-80'erne.

af Georg Schmidt, 10/11 2013, 22:13 (4023 dage siden) @ Georg Schmidt

Lidt flere 01 billeder hovedsagelig optaget i Hof i dagene 7-9/7 1972.

[image]

[image]
Maskinernes ydre bar måske nok præg af, at det var sidste køreplansperiode før diesel overtog arbejdet, 173 var nu ganske pæn.

[image]
001 180 var en af de maskiner der havde fået ny kedel med lav skorsten.

[image]
01 088 havde beholdt sine 850 mm hjul på bogien, de fleste fik skiftet til 1000mm hjul.

[image]

[image]

[image]

[image]
001 180 holder med blæsende ventiler i Neuenmarkt-Wirsberg.

[image]
Mvh
Georg

Deutsche Bundesbahn i 70-80'erne.

af zumbach, Malling, 11/11 2013, 15:22 (4022 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej Georg.
Tak for mange dejlige billeder. Man kunne også træffe el-lok af den ældre generation, som f.eks:


[image]
1973, Rheine, 104 021-1


[image]
197?, Bw Würzburg, 118 016-5


[image]
197?, Bw Würzburg, førerrummet i en 118


[image]
197?, Bw Würzburg, 144 150-0


[image]
197?, Geislingen West, 194 581-5 klar til at skubbe tog over Geislingen (Steige) til Amstetten


[image]
197?, 194 189-7 på vej op ad rampen mellem Geislingen (Steige) og Amstetten

[image]
197?, 601’er i Spessart mellem Heigenbrücken og Partenstein


M.v.h.
Keld Zumbach

Deutsche Bundesbahn i 70-80'erne.

af Georg Schmidt, 5/1 2014, 17:34 (3967 dage siden) @ Georg Schmidt

:-P Nogle billeder af Br 01.10 ved DB.

[image]
Bw Rheine 1974.

[image]

[image]

[image]
I kø ved vandkranen Bw Rheine.

[image]
Mærkeligt når man ser området i dag på Google - forladt og tilvokset i forhold til den travlhed der altid var ved dette store dampdepot.

[image]
På skiven i Rheine.

[image]
011 062 en af de kulfyrede 01.10 uden forhøjet skorsten.
28.06.1971.

[image]

[image]
012 080 ved indkørslen til Emden 1974.

[image]
Rheine den 28.06.1971.

[image]
Der er nu ikke noget som trecylindret damp, især når der bliver lukket godt op, 012 081 med D 1334 ud fra Emden den 20.07.1973.:-P

Mvh
Georg

Deutsche Bundesbahn i 70-80'erne.

af gamle ole, 5/1 2014, 18:04 (3967 dage siden) @ Georg Schmidt

Flot! Det nærmeste man kom her i DK til 01 var vel E-maskinen, men var der noget med 01 fysisk var langt større, og sikkert også kapacitetsmæssigt?

Ole

Deutsche Bundesbahn i 70-80'erne.

af Georg Schmidt, 6/1 2014, 22:54 (3966 dage siden) @ Georg Schmidt

Mere fra DB bl. a. Norddeich Mole.

[image]
På vej mod Norddeich Mole.

[image]
012 104 på Norddeich Mole juli 1973.

[image]

[image]
Den traditionelle papiroverlevering.

[image]

[image]
011 062 i Rheine 1971.

[image]
012 063 i lav sol i Rheine 28/6 1971.

Mvh
Georg

Avatar

Deutsche Bundesbahn i 70-80'erne.

af ove, Struer, 7/1 2014, 12:07 (3965 dage siden) @ Georg Schmidt

De ER nu flotte de store "Tyskere" :-)

Deutsche Bundesbahn i 70-80'erne.

af Svend, Storkøbenhavn, 7/1 2014, 12:43 (3965 dage siden) @ Georg Schmidt

Lidt længere nordpå men alligevel: Denne film kan anbefales

[image]

Deutsche Bundesbahn i 70-80'erne.

af Georg Schmidt, 3/7 2014, 00:03 (3789 dage siden) @ Georg Schmidt

Nu der tales om Altona lige et par billeder fra "gamle" Altona.

[image]
012 105 med ekspressen til Kiel 1971.

[image]
Der er nu ikke noget som trecylindret damp.:-P

Mvh
Georg

Deutsche Bundesbahn i 70-80'erne.

af Niels Munch, 3/7 2014, 06:36 (3788 dage siden) @ Georg Schmidt

Tak for fotos, Georg!

Lokdata:

Hersteller: Berliner Maschinenbau-Actien-Gesellschaft BMAG vormals L. Schwartzkopff
Baujahr: 1940
Fabriknummer: 11361
Bauart: 2'C 1' h3
Spurweite: 1435 mm
Lebenslauf:
DRB 01 1105
→'45 DRw/DB
(→11.12.53 Ek. Hen 53/28903 →21.05.57 Ub. Ölf.)
→'68 DB 012 105-3
+21.12.72

Denne oliefyrede maskine var på finalen i sin karriere, da du fotograferede den i 1971.

Kilde: http://www.beitraege.lokomotive.de/datenbank/d_datenbank.php .

M.v.h.
Niels

Deutsche Bundesbahn i 70-80'erne.

af Georg Schmidt, 15/7 2014, 21:41 (3776 dage siden) @ Georg Schmidt

Lidt fra Hamburg Altona 1971.

[image]
Den helt nye 103 149 (lev. 10/2 1971) ankommer til Altona.

[image]
To generationer mødes.

[image]
D-tog fra Westerland ankommer.

[image]
012 102 holder klar med ekspressen til Westerland.

[image]
Gangtøj i eftermiddagssolen.

[image]
DR 01 513 forlader Altona med Berlinekspressen.

[image]
012 104 med tog 2565 til Kiel.

[image]
Forrest bageste vogn i Tee Helvetia dernæst 012 102 samt en 103 for D-tog.

Mvh
Georg

Deutsche Bundesbahn i 70-80'erne./BR 103

af Georg Schmidt, 9/5 2015, 00:16 (3479 dage siden) @ Georg Schmidt

BR 103 var trækkraften for langt de fleste IC/EC-tog hos DB i 70-80'erne.

[image]
103 102 i Frankfurt 1988.

[image]
Frankfurt 1988.

[image]

[image]
103 230 Hamburg Altona 1989.

[image]
103 103 Mainz maj 1989.

[image]
103 153 og 103 103 i München 1988.

[image]
103 202 Altona 1989.

[image]
103 på Hamburg Altona.

[image]
103 143 Mainz 1989.

[image]
103 127 passerer Bingen med sydgående IC i 1988.

Mvh
Georg

Deutsche Bundesbahn i 70-80'erne.

af Georg Schmidt, 13/1 2016, 10:59 (3229 dage siden) @ Georg Schmidt

[image]
En gammel hurtigløber, München Hbf 21.06.1972.

[image]
117 118 München Hbf 1972.

[image]
103 119 og 103 128 i Dortmund 1988.

Fotos Georg Schmidt

Mvh
Georg

Deutsche Bundesbahn i 70-80'erne.

af Georg Schmidt, 17/7 2016, 00:41 (3044 dage siden) @ Georg Schmidt

De gamle førkrigs elloko kørte endnu i 70'erne.

[image]
Rheine 1973.

[image]
Münster 1972. Br 104 var hjemmehørende ved depotet i Osnabrück og kørte persontog på strækningerne til Dortmund, Bremen og Münster-Rheine. Bemærk den flotte Bügelfalte 110 419 til højre.

[image]
012 061 på skiven i Rheine 1973.

Fotos: Georg Schmidt

Mvh
Georg

Deutsche Bundesbahn i 70-80'erne.

af Georg Schmidt, 25/5 2017, 00:48 (2732 dage siden) @ Georg Schmidt
redigeret af Tommy Nilsson, 25/5 2017, 19:04

Lidt fra Münster og Rheine 1972.

[image]
044 678 holder på stumpen ved post "Mf" (Münster Fahrdienstleiter).


[image]


[image]
En 012 på skiven i Münster.


[image]
011 072 (den kulfyrede 012) i Münster 1972.


[image]
En 012 tager vand ved remisen i Münster.


[image]
011 072 Münster 1972.


[image]
Afgang mod Rheine.


[image]
043 131 med sydgående malmtog ved overkørslen i Rheine.


[image]
044 591 og 042 166 afgår fra Rheine mod nord.


[image]

Fotos: Georg Schmidt

M v h
Georg

Deutsche Bundesbahn i 70-80'erne.

af Georg Schmidt, 10/10 2017, 20:13 (2593 dage siden) @ Georg Schmidt

Fra 1973 og nogle år frem kørte Bügelfalte 110 365 med en såkaldt warndreiecke.

[image]
110 365 i Rheine 1974.


[image]


[image]
De fine plader med navne på BD og Bw er erstattet af noget maling, lokomotivet har stadig skørt og pufferbeklædning.


[image]


[image]


[image]
På denne 112 ses fabriksplader og plader med BD og Bw og vægte stadig i behold. Der mangler kun de fine nummerplader E 10 1312. Altona 1972.


[image]
112 265 i den mere afpillede udgave på Hamburg Altona 1989.

Fotos: Georg Schmidt

Mvh
Georg

Deutsche Bundesbahn i 70-80'erne / Altona.

af Georg Schmidt, 2/7 2018, 01:28 (2329 dage siden) @ Georg Schmidt

Når Hamburg Altona skal være gennemkørselsbanegård bliver det lidt lettere med stammerne til og fra Langenfelde. Her nogle billeder fra gamle dage.

[image]
Når man kommer fra højbanen gennem byen kører man rundt om remiseområdet.

[image]
En 103 er i færd med at trykke en IC stamme ind på Altona.

[image]
Altona en vinterdag.

[image]
Forspand ankommet fra Westerland.

[image]
DB 01.10 og DR 01 kunne ses på Altona.

[image]
Der var altid god tid til at nyde maskinerne ved stopperen, en rangermaskine skulle først have fat i stammen.

[image]
Toget mod Berlin afgår 1969.

[image]
Afgang mod Westerland 18/11 1969.

[image]
En del år senere nyrevideret 103 i 1989.

[image]
DR 01 ankommet fra Berlin.

[image]
Her ekspressen mod Berlin på vej over broen mod Abzw Rainweg 13/4 1973 hvor posten ses yderst til højre maskine er 01 0525.

Fotos: Georg Schmidt

M v h
Georg

Deutsche Bundesbahn i 70-80'erne.

af Georg Schmidt, 14/9 2018, 10:24 (2254 dage siden) @ Georg Schmidt

I 1973 var 01 150 en tur omkring Flensborg.
[image]


[image]


[image]

[image]
I remisen i Flensborg.


[image]


[image]


[image]
På skiven i Flensborg.


[image]
Under udkørsel fra Flensborg.


[image]

Fotos: Georg Schmidt

M v h
Georg

Deutsche Bundesbahn i 70-80'erne.

af Baumann, 14/9 2018, 17:59 (2254 dage siden) @ Georg Schmidt

Det er lidt "humoristisk" set at på den ene side ser man ved førerhuset skiltet med moderne en DB - keks og ny baureihe nr 001 150-2
og på den anden side af førerhuset, med det gamle Deutsche Bundesbahn skilt og lok nr 01 150 :-)

Var det meget "normalt" dengang især ved tyske damplokomotiver, man så det?
eller er det kun sær tilfælde ved denne lokomotiv?

Deutsche Bundesbahn i 70-80'erne.

af Georg Schmidt, 14/9 2018, 22:24 (2254 dage siden) @ Baumann

Hej Baumann
Det var vist kun til denne dag, der var lavet lidt skiltesjov på højre side af førerhuset.

[image]


[image]


[image]


[image]

M v h
Georg

Deutsche Bundesbahn i 70-80'erne. Hmb Rothenburgsort

af Georg Schmidt, 2/5 2019, 22:58 (2024 dage siden) @ Georg Schmidt

Den 23/12 1970 besøgte jeg Bw Hamburg Rothenburgsort. Det var nemt at komme derhen med S2 kun 7 minutter fra Hauptbahnhof til S-bane station Tiefstack.
[image]
Der var 11 varme maskiner hjemme, 50'ere og Br 94.

[image]


[image]


[image]
094 980 og 260 288


[image]


[image]


[image]


[image]
Her oversigt fra en La fra 1973.


[image]


[image]
Remisen havde 15 porte.


[image]
052 333.


[image]


[image]
Billeder fra sommer 70 viser hensatte loko. Skorstene tilhører HEW kraftværket Tiefstack.


[image]


[image]
Hensatte loko bagest 82017, Br 38 har måske været varmemaskine.


[image]
1971 mange hensatte loko.


[image]
Fra venstre 023 079, 82017 samt en 94'er.


[image]


[image]
Efter dampens slut stod et par 012 i Rothenburgsort.

M v h
Georg

Deutsche Bundesbahn i 70-80'erne og 2001.

af Georg Schmidt, 16/6 2021, 20:44 (1248 dage siden) @ Georg Schmidt

[image]
103 221 Hamburg Altona 1988.

[image]
103 235 Altona 1988.

[image]
103 223 Hamburg Hbf 1988.

[image]
103 175 og 214 på Altona 1989.

[image]
103 165 på Hamburg Altona 1988.
.

[image]
012 102 ankommer til Altona med E 1223 fra Westerland 1972.

[image]
86 346 og 407 i Hof juli 1972.

[image]
Krydsning i Falls juli 1972.

[image]


[image]
118 037 i Nürnberg 1972.

[image]
120 132 i Uelzen 2001.

[image]
Flensborg 2001.
M v h
Georg

Deutsche Bundesbahn BR 103

af K564, 22/6 2021, 18:23 (1242 dage siden) @ Georg Schmidt

Tak til Georg for en række fine foto af DB 103. Jeg vil kvittere med en række foto, som viser, hvordan jeg har oplevet disse dejlige maskiner.
På min første tur til Paris, blev toget fra Hamburg til Köln fremført af en DB 103. Man fik mærket, at DB 103 har magt over tingene.

[image]
DB 103 169-9 på Hamburg Hbf med tog til Köln marts 1989 (kh).

Omkring år 2000 blev DB 103 brugt i IR-togene mellem Padborg og Hamburg. Her en stribe foto fra denne periode.

[image]
DB 103 114-5 i Padborg juli 1998 (kh).

[image]
DB 103 174-9 på vej gennem Eidelstedt Hamburg med tog til Padborg/(Fredericia) juni 1999 (kh).

[image]
DB 103 113-7 med IR 2181 i Padborg november 1999 (kh).

[image]
DB 103 223-4 på vej ud af Padborg med IR-tog til Hamburg januar 2001 (kh).

[image]
DB 103 221-8 med IR tog i Padborg maj 2001 (kh).

[image]
DB 103 172-3 ankommer til Padborg maj 2001 (kh).

[image]
DSB MK 602 er ved at ranger DB 103 172-3 retur til den del af Padborg, som har tysk kørestrøm (kh).

Da DB 103 var på vej ud, blev DB 103 245 holdt i drift i Bayern. Første gang jeg oplevede den, var jeg med nattoget fra København til München i 2009. Her fremførte den toget fra Nürnberg til München og retur. Den var næsten fast maskine i dette løb et par år. Senere kørte den et morgen IC-løb fra Ulm til München for at vende retur om eftermiddagen. Derudover havde den forskellige små opgaver.

[image]
DB 103 245-7 netop ankommet til München Hbf med nattoget fra bla. København september 2009 (kh).

[image]
DB 103 245-7 med morgen IC-toget fra Ulm i München september 2013 (kh).

[image]
DB 103 245-7 med nattoget til München Ost på München Hbf juli 2015 (kh).

[image]
DB 103 245-7 på München Hbf november 2017 (kh).

Det var sidste gang, at jeg så maskinen, inden den blev sendt til DB museum i Koblenz efter bogierevision. De sidste par foto er lidt uden for dette forums tidsperiode, men er taget med for at afslutte forløbet. Jeg håber, at der bliver båret over med dette.

Hilsner Keld

Deutsche Bundesbahn BR 103

af Nordexpress, 22/6 2021, 18:33 (1242 dage siden) @ K564

Tak, det er da en helt skøn billedserie, hvor er der meget, man faktisk ikke vidste. Der var så nogle perioder, hvor arbejdsmarkedet havde kraftigere tag i en end jernbaneopmærksomheden.

Men på det første billede af et nattog i München 2009 hænger der da en Br 120 bag 103 lok'et!!??

Deutsche Bundesbahn BR 103

af K564, 22/6 2021, 19:27 (1242 dage siden) @ Nordexpress

Ja, det er en Br 120, som hænger bagpå 103-en. Der var jævnligt "døde" lok med nattoget mellem Nürnberg, München og Nürnberg. En dag var det en blå Br 110.
Hilsner Keld

Deutsche Bundesbahn i 70-80'erne. Hmb Rothenburgsort

af D 960, 23/6 2021, 16:01 (1241 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej Georg
Hvor gammel er billedet af 052 333 ?
Alle billeder = Det rene øjeguf !!
De bedste hilsner
D 960

Deutsche Bundesbahn i 70-80'erne. Hmb Rothenburgsort

af Georg Schmidt, 23/6 2021, 16:50 (1241 dage siden) @ D 960

Hej D 960
Billedet af 052 333 der holder med tender i porten er som de øvrige fra Rothenburgsort taget den 23/12 1970.
M v h
Georg

Deutsche Bundesbahn i 70-80'erne. Hmb Rothenburgsort

af D 960, 23/6 2021, 21:14 (1241 dage siden) @ Georg Schmidt

Tak til Georg

Deutsche Bundesbahn BR 103

af Georg Schmidt, 24/6 2021, 10:40 (1240 dage siden) @ K564

Vi tager lige lidt mere 103.
[image]
103 133 afgår fra Padborg med IR i 1997.

[image]

[image]
Padborg 1997.

[image]
103 154 i Flensborg 2001.

[image]
Flensborg 2001.

[image]
Udkørsel fra Flensborg.

[image]
103 132 med rød ramme i Uelzen 2001.

[image]
103 163 i Uelzen 2001.

[image]
103 235 i Uelzen 2001.

[image]
Uelzen station 2001.

[image]
De tog nogle lange ture 103'erne.
M v h
Georg

Deutsche Bundesbahn i 70-80'erne og 2001.

af Donna, 24/6 2021, 11:06 (1240 dage siden) @ Georg Schmidt

Jeg er imponeret over disse billeder! Tak

Deutsche Bundesbahn i 70-80'erne.

af Georg Schmidt, 11/9 2022, 09:54 (796 dage siden) @ Georg Schmidt

Lidt fra Bw Hof i Nordbayern i juli 1972.
[image]
051 376 ved remisen i Hof juli 1972.
[image]
[image]
[image]
Der var to afdelinger remise, en med tag og en i det fri.
[image]
I det fri fra venstre 001 173, tender 001 169, 052 420, 001 200 og sneplov.
[image]
[image]
[image]
Blandt de varme 50'erne i remisen var også den i drift værende 001 131.
[image]
[image]
Netop hensatte 001 200.
[image]
052 420 nylig hensat ved Bw Hof juli 1972.
[image]
Hensatte 001 med forrest 001 229 derefter 001 126. den sidste har jeg ikke nummeret på, men 001 230 kunne være et bud.
[image]
001 229 hensat.
[image]
001 173 klar til næste tur.
[image]
001 173 i forspand med V 200.
[image]
001 173 og V 200 med D 658 "Frankenland" afgår fra Hof juli 1972.
[image]
001 173 med D 658 ved Hof 8/7 1972.
[image]
M v h
Georg

Deutsche Bundesbahn i 70-80'erne.

af Niels, Aarhus, 11/9 2022, 12:48 (796 dage siden) @ Georg Schmidt

[image]
001 173 og V 200 med D 658 "Frankenland" afgår fra Hof juli 1972.

Endnu en gang herlige billeder med tysk damp fra Georgs hånd - tak det:-)
Interessant at se damp og diesel i forspand - eller hvad det nu hedder i den kombination. Det mindes jeg ikke at have set før.
Er det et fænomen, der også kendes herhjemmefra, eller er det blot en kuriositet og enkeltstående tilfælde.

Venlige hilsner

Niels H

Avatar

Diesel/damp i forspand i DK

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 11/9 2022, 13:36 (796 dage siden) @ Niels

Interessant at se damp og diesel i forspand - eller hvad det nu hedder i den kombination. Det mindes jeg ikke at have set før.
Er det et fænomen, der også kendes herhjemmefra, eller er det blot en kuriositet og enkeltstående tilfælde.

Well - måske ikke i aktivt forspand (for det må man vist ikke mere??), men der ses tit at for eksempel Nordsjællands Veterantog har en diesel maskine (Marcipanbrød) med på slæb til rangering og/eller som back-up hvis "tekogeren" bryder ned.

Diesel/damp i forspand i DK

af Steffen Dresler, 11/9 2022, 14:03 (796 dage siden) @ Michael Deichmann

Kære Michael Deichmann

Alt er muligt:-) :-)

Om forspand står der bl. a. i lokomotivmændenes lommebog årgang 1953:

Køres et tog af 2 damplokomotiver, hvoraf det ene er et persontogslokomotiv, skal persontogslokomotivet altid køre forrest, hvis hastigheden er over 60 km/t. Hvis det er to persontogslokomotiver, skal togets ordinære lokomotiv som regel køre forrest. Lokomotiver af andet litra end E, H, N, P, PR, R, S eller T skal altid køre forrest i forspand med et af disse. Fremføres toget af et damplokomotiv og et motorlokomotiv, skal damplokomotivet køre forrest. Fremføres et tog af to motorlokomotiver (motorvogne), skal det tungeste almindeligvis køre forrest


Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Deutsche Bundesbahn i 70-80'erne.

af Baumann, 11/9 2022, 16:48 (796 dage siden) @ Georg Schmidt

Ved Billede 1 - Ser man på tenderen af lokomotivet, at den har "rød" malet lygter.
Det er vist første gang jeg ser dette ... er det en særligt grund / betydning
De fleste jeg ved og har set, var "sort" malet ved tender enden, ligesom lygter ved forenden.

Avatar

Diesel/damp i forspand i DK

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 11/9 2022, 19:45 (796 dage siden) @ Steffen Dresler

Hej Steffen,

jeg ved godt at man tidligere har kørt damplokomotiver og sikkert også mixede tog med damp og diesel i forspand. Jeg læste Niels' spørgsmål som det var noget man kunne se idag (og nej, det skriver han sådan set ikke nu jeg genlæser det).
Og jeg mente at det idag ikke er tilladt iht SR at køre i forspand, for afsnit 5.1 i SR skriver:
5.1. Manøvrering og betjening
Hvis hastigheden er over 25 km/t, skal der i spidsen af toget være en
førerplads, hvorfra lokomotivføreren kan
- betjene alle virksomme bremser
- manøvrere alle arbejdende lokomotiver.
Det betyder at lokoføreren skal være i det forreste førerrum og kunne bejene de efterfølgende derfra. Jeg tror ikke de gamle fløjtesignaler til lokoføreren i de efterfølgende lokomotiver regnes for at den forreste lokomotivfører kan manøvrere lokomotiverne. Togbremsen aktiveret i det forreste lokomotiv vil jo aktivere bremsen i de øvrige lokomotiver og vognene.

Men det var ikke det Niels mente.

Diesel/damp i forspand i DK

af esni, Frederikssund, 11/9 2022, 22:34 (796 dage siden) @ Steffen Dresler

Jeg har desværre ikke længere privatbanernes reglement fra lige før de skiftede til SR. Jeg synes dog jeg kan huske en passus om at det krævede særlig tilladelse i hvert enkelt tilfælde at bruge damp i forspand med diesel. Jeg kan dog ikke huske ordlyden...

Diesel/damp i forspand i DK

af Niels Munch, 11/9 2022, 22:45 (796 dage siden) @ esni

Jeg har desværre ikke længere privatbanernes reglement fra lige før de skiftede til SR. Jeg synes dog jeg kan huske en passus om at det krævede særlig tilladelse i hvert enkelt tilfælde at bruge damp i forspand med diesel. Jeg kan dog ikke huske ordlyden...

I "Sikkerheds- og Signalreglement for Privatbanerne 1975" kan i "§ 32. TOGENES SAMMENSÆTNING OG SAMMENKOBLING" bl.a. læses:

"Ved anvendelse af mere end én trækkraftenhed (forspandskørsel) må kun benyttes enheder indenfor samme gruppe, medmindre særlig tilladelse undtagelsesvis gives af direktøren."

Hele reglementet: https://www.jernbanearkivalier.dk/prvb_sikkerhed/SIR-PRB-Sikkerhed-og-signal-reglm-priv... .

M.v.h.
Niels

Deutsche Bundesbahn i 70-80'erne.

af Steen Larsen, Søborg DK, 12/9 2022, 07:15 (795 dage siden) @ Niels

Jeg fangede også et forspand med diesel og damp ved mit Rheine besøg i 1976, se sidste billede:
Rheine 1976

Mvh Steen

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak