MK/FK

af Steffen Dresler, 23/10 2013, 10:00 (4119 dage siden) @ esni

Go´morn esni!

Jeg tror det er lidt forenklet at konkludere, at oliemanglen og bygning af andre lokomotiver og vogne p.g.a. krigen, stoppede fremstillingen af MK/FK hos Frichs. Det var vel mere anvendelsen af det færdige og afprøvede togsæt i sommeren 1944, som oliemanglen stoppede.

Kontrakten var jo først gældende i og med vedtagelsen af finansloven for 1940/41, selvom DSB allerede havde anmodet om tilbud fra Frichs og Scandia i august 1939. Og der VAR jo tale om et fuldstændigt nyt togsæt med nyudviklede dele, selvom en del teknik var taget fra litra Mo. Og en nyudvikling tager tid, især de turboladede større motorer.

Motorerne kunne først prøvekøres i prøvestand fra oktober 1941 og en forsinket levering af dele til varmekedlen bidrog til en udskydning af den endelige færdiggørelse, selvom sættet som sådan var færdig i oktober 1942. Og det er hér, at den omtalte årsag til en angivelig manglende prioritering er kommet ind. Nemlig flytningen fra monteringshallen p.g.a. bygning af bl.a. DSB litra H II, DSB litra Q, DSB litra E II og de kommende DRG BR 44ÜK. Der var så at sige ikke plads til at have sættet stående ”afventende” og derfor anmodede Frichs DSB om, at få det opstallet et andet sted, hvilket sket i november 1942.
Det havde – som jeg læser og forstår det – altså ikke noget at gøre med oliemangel eller manglende vilje fra DSB side. Og DSB ønskede da ikke - helt naturligt - at aftage et ikke færdigt og prøvekørt motorvognssæt, vel?

Da endelig den manglende del var ankommet fra Tyskland og monteret, hvilket først skete i marts 1943, kunne togsættet så prøvekøres fra og med 14. maj 1943.
Da DSB ønskede at udnytte garantiperioden fuldt ud, blev togsættet herefter sat i drift fra og med 28. april 1943 og som reserve 2xMo. Sidstnævnte kørte en del!

Da togsættet var blevet prøvekørt uden anvendelse af dampkedlen, blev det taget ud af drift 20. september 1943. Det blev fuldstændig gennemgået for fejl. Man ønskede herefter togsættet indsat fra ca. 1. december 1943 i persontogsløb a.h.t. afprøvning af varmekedlen. Men de konstaterede fejl og mangler gjorde, at mens DSB og Frichs prøvede at udrede trådene, ansvar og garantiperiode, henstod sættet (igen) hos Frichs, men blev overflyttet til Næstved (Motorremisen?) den 27. oktober 1944. Her stod det så til Danmarks befrielse i maj 1945.

Det er dog helt sikkert, at efter 1943, havde DSB (og Frichs) helt andre prioriteter, hvorfor motorvognsættet ikke kom i drift, primært p.g.a. oliemangle samt at antallet af tog faldt drastisk og der var således ikke brug for dette.

[image]

Men igen, anbefalet at læse MM7 fra BB og lige til sidst, husk på, at den nævnte artikel, der er henvist til, er ”skrevet i tiden” med de kendsgerninger, der nu var pr. maj 1943 og som der måtte skrive om!!

Med venlig hilsen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

  • MK/FK - esni, 22/10 2013, 22:40 [*]
    • MK/FK - Aabenraabanen, 22/10 2013, 22:54
      • MK/FK - esni, 23/10 2013, 00:16
        • MK/FK - Steffen Dresler, 23/10 2013, 10:00
    • MK/FK - Steffen Dresler, 22/10 2013, 23:05

Hectorrail

Danske privatbaner

Læs historien om:
Høng - Tølløse Jernbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak