MK/FK

af Steffen Dresler, 22/10 2013, 23:05 (4119 dage siden) @ esni

Kære esni!

Historien for dette "Motoraggregat" som det faktisk officielt benævntes først, er lang. Det anbefales dig derfor at læse "MM7 fra Banabøger, Motormateriellet fra Frichs og Scandia 1932-1978". Ikke fordi historien sikkert kan gøres her, men i bogen får du det hele med.
Men kort var bl.a. Fugleflugtslinjen (Danmark-Tyskland) under krigen, noget der havde indflydelse på at fremstille sæt nr. 1. Så kom usikkerheden omkring 1943 og projektet blev stillet i bero af Tyskland, der var andre prioriteter. Og derfor også bygning af flere togsæt, sådan ret overfladisk beskrevet.
Motormæssigt var der problemer, da det var en trykladet MO motor med flere cylindre og så var arrangementet med en vogndel med dieselmotor og dynamo og en vogndel med banemotorerne nok ikke det optimale. Den ene kunne altså ikke køre uden den anden.
Men du skal da ikke snydes for et Frichs fabriksfoto af sæt nr. 1. Bemærk iøvrigt de afblændede lanterner og stafferingerne.
[image]

Jeg er sikker på, at andre af læsener kan komme med link og andre gode ting. Og MOller er sikkert god for alt vedr. det maskinelle;-)


Med venlig hilsen og godnat

Steffen Drelser


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

  • MK/FK - esni, 22/10 2013, 22:40 [*]
    • MK/FK - Aabenraabanen, 22/10 2013, 22:54
      • MK/FK - esni, 23/10 2013, 00:16
        • MK/FK - Steffen Dresler, 23/10 2013, 10:00
    • MK/FK - Steffen Dresler, 22/10 2013, 23:05

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak