Plandamp i Aarhus 1969-1971
Jeg er nødt til at sige at det er sandheden med visse modifikationer..
Det anførte omkring anvendelsen af E987 er korrekt men,
i ofrbindelse med udflugtstogene den 5. august 1970 er det af driftshensyn
(formentlig afprøvning af Fa E) nødvendigt at fremføre plantogene
2026-2011 Fa-Od-Fa med E-maskine.
Maskinen fremfører herefter særtog/arbejdstog den 5. august 1970.
Dette bekræftes af maskinforstærking nr. 29 af 31. juli 1970Samme forhold gør sig gældende ved fremførelse af særtogene for MOROP
i september 1970.
Af driftshensyn (anbringelse af Fa-E maskine (991) i Esbjerg fremføres
tog 366 Fa-Es fredag den 16. september 1970 af damp.Så anvender vi begrebet "plantog" i stedet for planmæssig anvendelse, så
er E991 og dermed tog 366 den 18.9.1970 det absolut sidste plantog fremført
af damp.
Dette bekræftes af maskinforstærkning nr. 48 af 14. september 1970
Herligt at der endelig er een - Bjarne (er det dig, som jeg gik på DKI og/eller II med i Århus for mange Herrens år siden ...???) - som har taget sig sammen til at udforske relevante dette emne for alvor og så tillige tør komme med en konklusion! Men min formulering med "planmæssig" og "plantog" var egentlig blot for at udelukke lejlighedsvise kørsler med damplokomotiv i plantog op gennem '70'erne ved særlige lejligheder, eksempelvis vist i 1975 i Vetjylland ved et banejubilæum.
Lad os så indtil videre konkludere, at det var E 991, der "lukkede og slukkede" og så glæde os over, at vi stadig har maskinen "iblandt os", omend pt. ikke køreklar.
vh
LH