Helgoland og Østerport
HA HA og jeg sidder her nu.
Nu er der udvendig trappe. Gad vide hvornår det er rettet? Kmp var oprindeligt udstyret med 12/46 sikringsanlæg, har jeg ladet mig fortælle. I dag 72 anlæg.
Hvor tilbragte du tid i kmpHgl?
I hele min DSB tid som S-Assistent var jeg afløser, så det var med jævne mellemrum i perioden 1984-86, jeg havde kommandoen på Helgoland. Og her små 30 år senere, er det bekymrende få ting, jeg kan huske fra den tid sammenlignet med nogle af de historier, vi ellers får her i forummet.
Jeg er næsten helt sikker på, at der var udvendig trappe i 1980´erne.
Min "værste" historie fra den Kmp var en eftermiddag, hvor jeg havde sat et togvej fra første hovedspor og ned på pladsen. Da toget var ankommet, blev togvejen ikke opløst og alle sporskifter i togvejen var låst. Jeg nødopløste febrilsk flere gange indtil jeg måtte ringe til sikringstjenesten efter hjælp.
Sporskiftet i første hovedspor var låst til afvigende og næste tog fra Østerport var et myldretidstog til Helsingør, der allerede holdt for stop foran I-signalet.
Det er nok de længste 30 minutter jeg kan mindes, før vagten fra sikringstjenesten nåede frem og fik opløst togvejen.
Som afløser var jeg nervøs for, om jeg havde fejlbetjent anlægget men "heldigvis" var det en sikring, der var sprunget og jeg var derfor uden skyld i den eftermiddags massive forsinkelser på kystbanen.