Efterlyser billeder og historie om sidesporet Sindalsvej
Sindalsvej sidespor har i en periode været sidespor på fri bane. >
I forbindelse med etablering af Aarhus Nærbane blev sidesporet vistnok en del af Lystrup station og senere vistnok en del af Torsøvej station. Disse oplysninger kan jeg dog p.t. ikke stå inde for, idet jeg ikke har adgang til primærkilderne i skrivende stund.Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Arrrr, Hr. Boberg, her "hopper kæden af" ...Det er helt korrekt, at "Sindalsvej" oprindelig var et sidespor på fri bane mellem stationerne Århus Ø og Lystrup, men at den uanseelige landstation Lystrup på senere et tidspunkt skulle have strakt sig fra byens udkant adskillige kilometer henover Egådalen og frem til Vejlby Nord, må vist bygge på en erindringsforskydning af hidtil usete dimensioner ...
Sidesporet nedlagdes formelt, da anlægget blev en del af "Torsøvej" station i 1979.
Mvh
LH
Kære Lars Henning
Ja, det var da godt, at jeg fik garderet mig med forbeholdet "vistnok". Min sekundærkilde var denne selvmodsigende note, hvis oprindelse aldrig er blevet verificeret:
"Før 1985 hørte dette sidespor under Lystrup Stations sikring, men efter at man omlagde Torsøvej med sidespor til Postterminalen, blev sidesporet til Sindalsvej lagt ind under Torsøvejs sikringsanlæg".
Til gengæld har jeg i mit arkiv fundet en troværdig notits om "fødslen":
"Et nyt privat sidespor, benævnt "Sindalsvej sidespor" i km 5,7 mellem Århus Ø og Lystrup blev taget i brug den 2. juni [1975]". (Kilde: Jernbanen nr. 4. juli 1975, side 18).
Og så kan jeg i øvrigt blot bekræfte, at Sindalsvej sidespor blev lagt ind under Torsøvej station i 1979. Det skete den 17. maj 1979. (Kilde: Jernbanen nr. 3. juli 1979, side 78.)
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen