Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Brunkul og jernbaner (Generelt)

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 30/7 2015, 11:01 (3404 dage siden) @ cslundsten


Banerne er fuldt sikrede, men dog anvendes et stærkt forenklet signalsystem som reelt blot anvender signalgivningerne "stop" og "kør" (rød hhv. grøn). Dog kan der ved vanskelige oversigtsforhold forsignaleres "forvent stop" ved blinkende grøn. Til gengæld er banerne udstyret således at togene kan køre i begge retninger uden omløb og uden at togets forende er bemandet når der "skydes". Signalmæssigt håndteres dette gennem særlige "skydesignaler" som er repetersignaler placeret en toglængde foran hovedsignalet. I stedet for rød viser skydesignalet gul, og signalerne på billedet er således ikke hoved+fremskudt signal som man ellers skulle tro. Den gule lampe er ny idet man tidligere anvendte to blå ved siden af hinanden:

Hej Carsten

Tak for din udførlige rejseskildring.

Her er mere om signaler ved ex DDR brunkulsbaner: http://www.stellwerke.de/signal/braun/index.html

og her: http://www.stellwerke.de/signal/braun/tische.html og http://www.stellwerksbilder.de/braun/vpl.gif

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Veterantog kalender
Skive - Vestsalling Jernbane 1924 - 1964
Skive - Vestsalling Jernbane 1924 - 1964

Dette hæfte på 32 sider om Vestsallingbanen blev udgivet af Jernbanehistorisk Selskab i 1964 i anledning af banens 40 års jubilæum. I hæftet fortælles om banens forhistorie, anlæg, drift, stationer rullende materiel, nedlæggelsen osv.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak