Brunkul og jernbaner (Generelt)
Banerne er fuldt sikrede, men dog anvendes et stærkt forenklet signalsystem som reelt blot anvender signalgivningerne "stop" og "kør" (rød hhv. grøn). Dog kan der ved vanskelige oversigtsforhold forsignaleres "forvent stop" ved blinkende grøn. Til gengæld er banerne udstyret således at togene kan køre i begge retninger uden omløb og uden at togets forende er bemandet når der "skydes". Signalmæssigt håndteres dette gennem særlige "skydesignaler" som er repetersignaler placeret en toglængde foran hovedsignalet. I stedet for rød viser skydesignalet gul, og signalerne på billedet er således ikke hoved+fremskudt signal som man ellers skulle tro. Den gule lampe er ny idet man tidligere anvendte to blå ved siden af hinanden:
Hej Carsten
Tak for din udførlige rejseskildring.
Her er mere om signaler ved ex DDR brunkulsbaner: http://www.stellwerke.de/signal/braun/index.html
og her: http://www.stellwerke.de/signal/braun/tische.html og http://www.stellwerksbilder.de/braun/vpl.gif
Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.