Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Lokalbanen+Regionstog=Lokaltog (Jernbanen i dag)

af Niels Munch, 16/7 2015, 18:05 (3426 dage siden) @ gamle ole

Men dramaet om HTJ er ingen "fis i en hornlygte", kære Gamle Ole.

Udsigten til, at Region Sjælland med udløbet af 2015 ville miste 11,9 mio. kr. i privatbanetilskud fra staten, når de direkte anlægstilskud overgår til bloktilskud, jf. dette skema:

[image]

fik regionsrådsformanden (V) og dermed et flertal i regionsrådet til at mene, at man så ikke havde råd til Tølløsebanen, hvorfor moderniseringen af de sidste 8 km ikke skulle iværksættes.

På et tidspunkt havde han fået regionens manko op på ca. 30 mio. kr. ved at medinddrage andre problemer inden for tilskudsområdet "regional udvikling" i regnestykket .....

Den daværende indenrigsminister Morten Østergaard (R) forlængede den hidtidige tilskudsmodel "indtil videre" og i hvert fald ud over 2016, og den daværende formand for Folketingets Trafikudvalg appellerede til regionen om at få moderniseret det sidste stykke af banen. Regionens betænkeligheder burde således kunne skrinlægges.

Regionstog A/S har hele tiden haft pengene i egen kasse, hvorfor finansieringen af sporrenoveringen faktisk allerede er på plads; men p.g.a. regionens holding måtte man stoppe et udbud af opgaven.

P.t. arbejder embedsmændene på den model for anlægstilskud til privatbanerne, der på længere sigt skal være gældende. Det ser ud til, at Region Sjælland trods ovennævnte vil afvente resultatet heraf. I mellemtiden mister Tølløsebanen rejsende p.g.a. den forringede køreplan, der er afstedkommet af det aldrende sporstykke.

Det er ren udsultning.

I min tid som privatbanemand har vi (og dermed også vore støttende amter og kommuner) faktisk haft en planlægningshorisont på kun ét finansår ad gangen - lige bortset fra 1993-1996, hvor trafikminister Helge Mortensen (S) skaffede os en 4-årig rammeaftale (parallelt til DSB). Og alligevel betalte amter og kommuner troligt deres drifts-, anlægs- og pensionstilskud uanset, at man ingen garantier havde fra statens side, før de konkrete finalslove - år for år - blev vedtaget.

Alt i alt finder jeg regionens holdning lidet forståelig. Men det er, som du skrev Ole, "ren politik".

M.v.h.
Niels


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


DSB MH304

Jernbanebøger

DSB Rutebiler - Fra Statsbanerne til Combus

DSB Rutebiler - Fra Statsbanerne til Combus. Pris 380 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak