En "krydsningsopgave": Overvejelser og et løsningsforslag (Billedegætterier)
Thomas Boberg Nielsen skrev:
Dansk Jernbaneblad. Arkiv: Statsbiblioteket/Thomas Boberg Nielsen.
Jeg er ikke rangerkyndig nok til at vide, hvordan et "slag" er defineret, men så vidt jeg kan se opnår man færrest bevægelser ved, at det er det korteste togs vogne, der holder i sidesporet mens det længste togs vogne skubbes forbi. Slutbremsen venter man med at overføre til sidst, hvis den befinder sig i den korteste stamme.
Til at starte med skal man have placeret lokomotiverne rigtigt, så man har noget at rangere med.
I nedenstående betyder L lokomotiv, S slutbremse og et tal angiver et antal vogne, der frit må blandes. Det efterfølges af at A for toget fra venste mod højre og et C for toget fra højre mod venste. () angiver et tomt sidespor. På første linje står indholdet af sidesporet mens den efterfølgende linje angiver indholdet af hovedsporet med de to stammer adskilt af ---, der symboliserer sporskiftet til det blinde sidespor.
Jeg er parat til at påstå, at det ikke kan gøres enklere, men her kommer altså et bud på en løsning:
()
30A+LA --- LC+35C+SC
Lokomotiv C og 9 vogne rangerer til sidesporet.
LC+9C
30A+LA --- 27C+SC
Hele tog A passerer sidesporet, hvorefter lokomotiv C og 9 vogne forlader sidesporet.
()
LC+9C --- 30A+LA+27C+SC
Lokomotiv C trækker nu 21 vogne fra tog A forbi sidesporet, som lokomotiv A trækker ind i med de resterende 9 vogne fra tog A.
9A+LA
LC+9C+21A --- 27C+SC
Lokomotiv C kan nu trække de resterende vogne fra tog C forbi sidesporet, hvorefter lokomotiv A og 9 vogne forlader sidesporet.
()
LC+9C+21A+27C+SC --- 9A+LA
Herefter bliver op til 9 vogne fra tog A placeret i sidesporet, alle vogne fra tog C trækkes forbi sidesporet af lokomotiv C, som derefter tækker vognene fra tog A ud fra sidesporet, hvorefter lokomotiv A henter dem.
9A
LC+9C+12A --- 27C+SC+9A+LA
()
LC+9C+12A+27C+SC --- 18A+LA
Ovenstående manøvre gentages så længe, der er blandede stammer.
9A
LC+9C+3A --- 27C+SC+18A+LA
()
LC+9C+3A+27C+SC 27A+LA
3A
LC+9C --- 27C+SC+27A+LA
Tilbage er to tog klar til afgang efter en vellykket krydsning.
()
LC+35C+SC --- 30A+LA
Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen