Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Schweizisk dobbeltdækkertog i "Blinkende Lygter" (Generelt)

af Jørgen Schwartz, Tranbjerg J, 6/11 2014, 09:02 (3669 dage siden) @ Jakob

Hvordan gjorde de i praksis, passede zws systemerne sammen så dørene kunne åbnes og lukkes fra lokomotiverne?

Dørene kunne ikke styres fra lokomotivet. Togføreren sørgede for dørlukning.

Hvad var begrundelsen for lokomotiv i begge ender? Manglende ATC i styrevognen??

Manglende ATC og andet styresystem som ikke kunne "snakke" med EA.

Jeg har forgæves forsøgt at finde vægten på de Schweiziske vogne på wikipedia for at kunne sammenligne med de nuværende. desto betyder vist blot dobbeltdækker. Jeg synes det er interessant om EA kan kører med flere vogne end ME, jeg har tidligere fået svaret at EA kan leverer mere strøm til vognen end ME, men vægt og dermed acceleration gør vel også en del forskel, måske kunne der estimeres ud fra hvor mange vogne de kørte med mellem EA'erne den gang.

2 stk. EA yder 2 x 4000 kw og har dermed ingen problemer med at trække/skubbe 8 dobbeltdækkervogne.

"Dosto" er en sammentrækning af "doppelstock" (dobbeltdækker).

Var der passagerer nok til vognen den gang og hvordan tog folk i mod dem? Jeg prøvede dem desværre ikke selv, da jeg primært rejste Århus - København på det tidspunkt.

Togstammen blev brugt til det store morgentog Fredericia-Østerport. Blev også kaldt "perronrydderen". Der er nok andre her i forummet der kan hjælpe med tider og tognummer.

Mvh Jørgen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak