Sjællandske Midtbane
Det vil altså sige, at man nåede at lave tracé og den slags, inden man opgav projektet ?
Hvor meget af det findes i dag ?
Hele traceen fra Hillerød til Frederikssund blev færdig, inkl broer. Fra Hillerød til Faurholm/Brødeskov eksisterer traceen selvfølgelig med HFHJ ovenpå. Ved Nr. Herlev, lige vest for Brødeskov station, på den anden side af vejbroen (vejen mellem Lynge og Faurholm) kan man se dæmningen, der viger fra nod sydvest, mens Frederiksværkbanen fortsætter på en ny dæmning vest på. Vest for Nr. Herlev, nord for vejen til Uvelse, findes en udgravning og en delvis intakt bro ude på marken. udgravningen er nesten helt opfyldt. Til Uvelse er baneanlægget nesten helt forsvundet, men efter Uvelse, ved Lystrup, passerer en mindre vej over en bro for midtbanen (der har aldrig kørt tog under broen - men den findes endnu). Derefter en del udgravninger og dæmningsrester mod Slangerup.
Noget lignende gælder Slangerup-Frederikssund. I store træk er der ikke forskel på reminicenser fra den ufuldstændige del af Midtbanen og de nedlagte dele mellem Ringsted og Frederikssund, bortset fra at DSB desværre aldrig nåede at opføre stationsbygningerne.