Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Genåbning af Laurbjerg har nu landspolitisk interesse (Jernbanen i dag)

af Fysikeren, 4/9 2014, 17:06 (3736 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg tvivler på, at det er min årlige fotografering i Laurbjerg, der har vakt politisk interesse på Folketingsniveau.

Men jeg kan konstatere, at Venstres transportpolitiske ordfører Kristian Pihl Lorentzen nærmest "på dagen" har stillet transportministeren 7 meget konkrete og knivskarpe spørgsmål om genåbning af Laurbjerg som standsningssted.

Vi noterer os i øvrigt, at Arriva citeres for at være indstillet på at standse i Laurbjerg hver halve time i begge retninger for egen regning og risiko. Det er da noget af et tilbud. Det betyder, at den eneste "modstander" af genåbningen, er Trafikstyrelsen og det er helt åbenlyst den, Kristian Pihl Lorentzen nu går i kødet på.

Man burde vel overveje den lokale betjening af området. Over Silkeborg til Herning har man jo lavet hurtigere regionaltog, mens man nord for Aarhus har kigget på mulighederne for nærbane.

Personligt er jeg modstander af, at man bare åbner nye standsninger uden at have en større plan, for den ekstra køretid kan være uheldigt givet ud.

Måske man skulle, om muligt, lave halvtimedrift med genåbning af flere stationer Aarhus-Randers og samtidigt lade mindst et tog mod Viborg blive hurtigtog inkl. shunt i Langå.

At Arriva gerne vil standse der for egen regning og risiko er fint nok, men ved næste udbud skal Laurbjerg nok blive indregnet i den samlede regning.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak