Multipelkørsel (Generelt)
Er der en "vismand", der kan fortælle mig: Kan litra ER og ET køres i multipelkørsel?
Med nysgerrige hilsner
Stefan K
Er der en "vismand", der kan fortælle mig: Kan litra ER og ET køres i multipelkørsel?
Med nysgerrige hilsner
Stefan K
af Poul Andersen, 14/8 2014, 22:46 (3846 dage siden) @ Stefan
Er der en "vismand", der kan fortælle mig: Kan litra ER og ET køres i multipelkørsel?
Med nysgerrige hilsner
Stefan K
Nej.
Mvh.
Poul.
af Stefan , Hørsholm, 15/8 2014, 06:51 (3846 dage siden) @ Poul Andersen
Tak for svaret
Stefan K
af Lasse, 15/8 2014, 11:01 (3846 dage siden) @ Stefan
ER og ET kan godt sammenkobles, men der kan ikke overføres elektriske signaler mellem de to tog, så det ene skal bugseres hvis det skal foregå.
Det samme gælder for MF og ET.
mvh Lasse
af BlackThorneDK , Randers, 15/8 2014, 13:32 (3846 dage siden) @ Lasse
ER og ET kan godt sammenkobles, men der kan ikke overføres elektriske signaler mellem de to tog, så det ene skal bugseres hvis det skal foregå.
Det samme gælder for MF og ET.
mvh Lasse
og det samme gælder vel for MF og MG?
Så vidt jeg ved, er det *kun* MF og ER der kan køre sammen.
--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK
af Jørgen Schwartz, Tranbjerg J, 15/8 2014, 16:52 (3846 dage siden) @ BlackThorneDK
ER og ET kan godt sammenkobles, men der kan ikke overføres elektriske signaler mellem de to tog, så det ene skal bugseres hvis det skal foregå.
Det samme gælder for MF og ET.
mvh Lasse
og det samme gælder vel for MF og MG?Så vidt jeg ved, er det *kun* MF og ER der kan køre sammen.
Fuldstændig korrekt.
Mvh Jørgen
af KimC, 15/8 2014, 17:10 (3846 dage siden) @ BlackThorneDK
ER og ET kan godt sammenkobles, men der kan ikke overføres elektriske signaler mellem de to tog, så det ene skal bugseres hvis det skal foregå.
Det samme gælder for MF og ET.
mvh Lasse
og det samme gælder vel for MF og MG?
Og hvad angår MG + MG: "af og til"
af Michael, 17/8 2014, 15:11 (3844 dage siden) @ Lasse
ER og ET kan godt sammenkobles, men der kan ikke overføres elektriske signaler mellem de to tog, så det ene skal bugseres hvis det skal foregå.
Det samme gælder for MF og ET.
ER/MF/MG kan IKKE mekanisk sammelkobles med ET. Koblingshøjden er ikke den samme.
/michael
af ulca, 15/8 2014, 22:03 (3845 dage siden) @ Stefan
Er der en "vismand", der kan fortælle mig: Kan litra ER og ET køres i multipelkørsel?
Med nysgerrige hilsner
Stefan K
Som andre har skrevet nej, ikke umiddelbart.
Jeg vil dog gætte på at det rent teoretisk kunne lade sig gøre. Trods alt kunne MF og ER ikke umiddelbart køre mutipel sammen i begyndelsen; det var først efter en senere opdatering af softwaren.
Da man i sin tid byggede de IC2 (MF/FS) som nogle privatbaner fik leveret i 1997, tilbød man fra fabrikkens side muligheden for samkørsel med MF (IC3), men af bl.a. omkostningsmæssige årsager takkede man fra privatbanernes side nej til det tilbud. Men efter sigende skulle det være forholdsvis simpelt at muliggøre det.
Som nogen måske ved, var DSB faktisk interesseret i disse IC2 til erstatning for MR/MRD, men fra højere oppe i systemet afviste man dette; de mente at IC2 var for store og tunge (at de så på disse punkter er jævnbyrdige med såvel de nuværende IC2 såvel som Desiro, er en anden side af sagen). Men havde man sagt ja hertil, så havde DSB nok takket ja til muligheden for samkørsel.
Men tilbage til emnet: Det er på nuværende ikke muligt, men jeg er sikker på at med en ændring af softwaren skulle det være muligt.
af Ole Stuhr Hansen, 16/8 2014, 00:04 (3845 dage siden) @ ulca
Er der en "vismand", der kan fortælle mig: Kan litra ER og ET køres i multipelkørsel?
Med nysgerrige hilsner
Stefan K
Som andre har skrevet nej, ikke umiddelbart.Jeg vil dog gætte på at det rent teoretisk kunne lade sig gøre. Trods alt kunne MF og ER ikke umiddelbart køre mutipel sammen i begyndelsen; det var først efter en senere opdatering af softwaren.
Mig bekendt kan ET ikke køre multipelkørsel med anden litra af den enkle grund, at togsættene ikke er konstrueret med en gennemgående (luft)bremseledning. Så når ET skal bugseres af f.eks. et diesellokomotiv, skal togsættet pakkes ind mellem maskinen og et passende antal vogne, så man kan opnå minimumskravet om bremseprocent. Og så må man improvisere en gennemgående bremseledning til de bageste vogne.
Jeg mener, at emnet har været berørt her i gruppen i forbindelse med transport af ET på ikke-elektrificerede strækninger.
Mvh. Ole
af OD, Od , 16/8 2014, 00:41 (3845 dage siden) @ Ole Stuhr Hansen
Er der en "vismand", der kan fortælle mig: Kan litra ER og ET køres i multipelkørsel?
Med nysgerrige hilsner
Stefan K
Som andre har skrevet nej, ikke umiddelbart.Jeg vil dog gætte på at det rent teoretisk kunne lade sig gøre. Trods alt kunne MF og ER ikke umiddelbart køre mutipel sammen i begyndelsen; det var først efter en senere opdatering af softwaren.
Mig bekendt kan ET ikke køre multipelkørsel med anden litra af den enkle grund, at togsættene ikke er konstrueret med en gennemgående (luft)bremseledning. Så når ET skal bugseres af f.eks. et diesellokomotiv, skal togsættet pakkes ind mellem maskinen og et passende antal vogne, så man kan opnå minimumskravet om bremseprocent. Og så må man improvisere en gennemgående bremseledning til de bageste vogne.
I forbindelse med de utallige testkørsler i Sønderjylland i 00erne, var der temmelig mange transporter uden bremsevogne. Her ses en af dem: http://www.oledinesen.dk/danmark-dsb/?album=207&gallery=400&pid=10425
Mvh. Ole
af Stephan Aller, 16/8 2014, 10:48 (3845 dage siden) @ Ole Stuhr Hansen
Mig bekendt kan ET ikke køre multipelkørsel med anden litra af den enkle grund, at togsættene ikke er konstrueret med en gennemgående (luft)bremseledning. Så når ET skal bugseres af f.eks. et diesellokomotiv, skal togsættet pakkes ind mellem maskinen og et passende antal vogne, så man kan opnå minimumskravet om bremseprocent. Og så må man improvisere en gennemgående bremseledning til de bageste vogne.
Jeg mener, at emnet har været berørt her i gruppen i forbindelse med transport af ET på ikke-elektrificerede strækninger.
Mvh. Ole
Det er intet problem i at transportere et ET-togsæt uden bremsevogne vha. et lokomotiv. ET-togsættet har ganske rigtigt ingen gennemgående bremseledning, men derimod en nødbremsesløjfe.
//Stephan
af Jakob Sørensen, 16/8 2014, 10:59 (3845 dage siden) @ Stephan Aller
Det er intet problem i at transportere et ET-togsæt uden bremsevogne vha. et lokomotiv. ET-togsættet har ganske rigtigt ingen gennemgående bremseledning, men derimod en nødbremsesløjfe.
Hvorledes fungere det i praksis?
af Michael Olsen lkf, 17/8 2014, 18:35 (3844 dage siden) @ Jakob Sørensen
ET kan trækkes uden bremsevogne så længe at ET-togsættets computer er aktiv.
Fra koblingen og op i skab 2 i førrerummet er der en bremseledning med en form for trykføler.
Når ET-sættet bliver trukket af feks. en ME, måler somputeren på ET-sættet hvad tryk der er i bremseledningen på ME/nødkoblingen, og herefter finder ET-sættet ud af om bremserne skal være løse eller om der skal bremses.
Dette kan kun lade sig gøre hvis der er strøm på batterierne og computeren kan være aktiv. Batteristrømmen er meget vigtig og derfor er ET-toget udstyret med el-varmestik, så det kan modtage el-varme fra lokomotivet.
Michael Olsen
Lkf KH
af Niels Munch, 15/8 2014, 23:04 (3845 dage siden) @ Stefan
Emnet har tidligere været berørt i forum i trådene her og her.
Og efter homologiseringen af LINT-togene hos Lokalbanen og Regionstog i 2009 kan alle disse kobles og køres i flæng uanset byggeserie.
M.v.h.
Niels
Aftener og nætter med ændringer mellem København H og Kalundborg
To aftener med Togbus for to tog mellem Padborg og Flensborg
Nætter og tidlige morgener med ændringer mellem København H, Køge og Næstved
Aftener med ændringer mellem København H, Næstved og Nykøbing F - Togbusser Vordingborg - Nykøbing F
Sene aftener og nætter med ændringer mellem Cph Lufthavn og Aarhus