IC2 og IC3 sammenkobling. (Generelt)
At privatbanernes IC2-Flexlinere fik den udformning, de fik, skyldtes bl.a. en "politisk idé" om, at Lollandsbanens IC2 i Nykøbing F kunne tilkobles DSBs IC3 og så futte med derinda'.
Som IC2- og IC3-togene er i dag, kan de kun koble mekanisk. El-systemer og ikke mindst togcumputere i den nuværende konfiguration kan ikke kommunikere.
Af mindre betydning er vel, at IC2s motorer er vandkølede Cummins NTAA 855 á 310 kW. Dette valg traf man i sin tid, hvor DSB havde dårlige erfaringer med de luktkølede Deutz-motorer i IC3.
Endelig gør IC2-materiellet god fyldest hos den nuværende ejer Regionstog og hovedaktionæren Movia, og de afgiver næppe noget togmateriel uden passende kompensation .
Men en slags "Flügelverkehr" med IC2 og IC3 er da en sympatisk idé.
V.h.
Niels