Noget for DSB? DB bestiller nye lokomotiver til Sylt-linjen (Jernbanen i dag)
Tja. Hvis man sammenligner med en 6 års lease af et nyt lokomotiv, kan remotorisering af ME være fordelagtigt, hvis hvis hvis.
Det er umuligt at gennemskue ud fra de slides.
Jeg frygter også at en remotorisering af ME vil ende med en teknologisk fuser, og betyde at et antal ME ikke som planlagt kan være til rådighed for driften, og at de først kommer til at fungere når diverse nye køreledninger har været på plads i 5 år.
Hejsa. Nu er der jo noget mere tyngde i projektet, end man kan vise på 23 minutter til en konferenceDer skal ikke være tvivl om, at BT gerne vil sælge nye diesel lokomotiver til DSB, og at TRAXX Multi Engine er som skræddersyet til DSBs behov for kørsel med BT byggede dobbeltdækkervogne. Der er bare hverken penge eller "musik" i at købe diesel lige før der kommer ledninger op.
Da Bombardier også tilbyder retraktionering af lokomotiver og togsæt, er det naturligt at se på, om man kan sikre at MEerne holder indtil elektrificeringen er færdig i 2024, og om DSBs driftsomkostninger kan reduceres, så det bliver noget nær gratis for DSB at løse miljøudfordringerne for MÉerne, og samtidig sikre at DSB hele tiden har de lokomotiver de har behov for.
Da MEerne er bygget hos Henschel og dermed nu en del af Bombardier koncernen, har man altså tegninger og dokumentation, og har set, at det giver mening, at remotorisere MEerne fra den gamle pålidelige EMD motor til de nye pålidelige 4xCat motorer, som man bygger til DB og Paribus. Der er altså grundlæggende tale om et bytte af en gammel standard motor til en ny standard motorløsning.
Bombardier tilbyder garanti på teknisk formåen og økonomisk formåen, så det er et projekt, der er meget seriøst, og som man har arbejdet med længe.Den tekniske del er grundlæggende færdig, nu vil de kommende måneders arbejde så vise, om det giver mening at gå videre.
Lasse
Hvis vi nu bliver super-kreative i vores spekulationer, så kunne ME retraktioneringen udføres med en kombination af lastmile og multiengine teknologierne, således at man kunne bruge energi fra køreledningen, når den er der.
Dvs bruge allerede udviklede komponenter fra traxx og bygge noget a la Vossloh Eurodual på ME'ens ramme og boggier.