Jernbane til Aarhus Lufthavn (Trafikpolitik)
For det første er de tre ting, du nævner - Aarhus Lufthavn, letbanen og 2017 - alle flerekommunale/regionale projekter. Så den kan du ikke udelukkende tørre af på Aarhus alene.
Aarhus tog initiativ til letbanen og kulturhovedstad, mens jeg er i tvivl, om kommunens rolle i forhold til ønsket om en jernbane til lufthavnen. Aarhus lægger navn til alle tre emner.
Der er altså mange år siden, at jeg læste om de første planer om at forbinde Aarhus Lufthavn med jernbane.
Ok. Hvorfor blev den ikke nævnt, da Billund og Aalborg lufthavne blev nævnt i forbindelse med togfonden? Mig bekendt har Aarhus Lufthavn selv erkendt, de var for sent ude.
De her påstand er så langt ude, at jeg faktisk har svært ved at argumtere imod dem. Det er jo rent vrøvl. Men du sider faktisk og påstår, at Aarhus (måske?) kun bygger letbane for at få fingrene i statstilskud.
Ja.
(...) Enhedslistens forslag fra 90'erne - som jo var det, der begyndte det, der endte i letbanen - kun var et snedigt, skjult spadestik for at få snabelen i statskassen.
Mig bekendt blev der ikke så meget som savet en gren af et vejtræ før sidste år, længe efter flere kommuner og datidens amt havde givet tilskud til en organisation, som vist ikke lavede meget andet end pæne tegninger af nogle visioner. Med statens tilskud fulgte overvågning af, projektet blev ført ud i livet, og først i dette forår fandt de, der arbejdede med letbanen, ud af, at de manglede penge bl.a. til at forbinde letbanen med jernbanerne mod Odder og Grenå. Samtidig med staten gik ind i projektet, forsvandt de andre kommuner og regionen ud i periferien af projektet.
Heeh! Foreløbig har Aarhus - samt de andre involverede kommuner (inklusiv RendOs) vist kun haft udgifter på det projekt. Og det bliver kommunerne/regionen nok desværre ved med.
Det eneste, jeg har læst om det projekt, var, at det blev støttet økonomisk af regionen og flere kommuner, og organisationen i Aarhus 'sejlede' og knap havde mål for projektet.