Jernbane til Aarhus Lufthavn (Trafikpolitik)
For det første er de tre ting, du nævner - Aarhus Lufthavn, letbanen og 2017 - alle flerekommunale/regionale projekter. Så den kan du ikke udelukkende tørre af på Aarhus alene.
"En idé om en jernbane til Tirstrup Lufthavn blev ikke nævnt, før jernbaner til Aalborg og Billund Lufthavne var nævnt."
Der er altså mange år siden, at jeg læste om de første planer om at forbinde Aarhus Lufthavn med jernbane. Og her tænker jeg ikke på, at tyskerne under besættelsen påbegyndte anlæggelsen af et sidespor til lufthavnen.
"Indtil staten gik ind i projektet om en letbane i Århus med krav om, det blev ført ud i livet, var der, så vidt jeg ved, kun et administrationskontor til administration af kommunale tilskud. Det er uklart, om kommunen havde tænkt sig at føre projektet ud i livet. Faktisk er det lidt symtomatisk, at budgettet senest skred, fordi planlægningen ikke var god nok."
De her påstand er så langt ude, at jeg faktisk har svært ved at argumtere imod dem. Det er jo rent vrøvl. Men du sider faktisk og påstår, at Aarhus (måske?) kun bygger letbane for at få fingrene i statstilskud. Det nærmer sig de meste paranoide konspirationsteoretikere at påstå, at Søren Egge Rasmussen og Enhedslistens forslag fra 90'erne - som jo var det, der begyndte det, der endte i letbanen - kun var et snedigt, skjult spadestik for at få snabelen i statskassen. Men held og lykke med at udbrede teorien.
"Europæisk kulturhovedstad 2017 bærer også lidt præg af, at Århus gerne vil have tilskud og indtægter, men ikke har tænkt særlig meget over, hvordan projektet føres ud i livet."
Heeh! Foreløbig har Aarhus - samt de andre involverede kommuner (inklusiv RendOs) vist kun haft udgifter på det projekt. Og det bliver kommunerne/regionen nok desværre ved med. Jeg er helt sikker på, at der er tænkt endog særdeles meget over, hvordan projektet føres ud i livet. At det stadig virker lidt luftigt, er der vel ikke noget at sige til. Det tager tid at planlægge og arrangere kultur, der er mere end øltelte og kopibands.