Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Jernbaner på Cuba (16 fotos) (Generelt)

af Niels Munch, 21/5 2014, 18:46 (3841 dage siden) @ K.B.Andreasen
redigeret af Niels Munch, 21/5 2014, 19:25

Hej Klaus,

Glæd dig! Vi var 16 dage på/i Cuba i januar 2008 med 1 uges guided rundtur på øen og 1 uges ophold i Havana. Hele rejsen var mættet med indtryk og oplevelser, og de jernbanemæssige islæt var mere, hvad vi faldt over, end de var planlagt.

Bl.a. nåede vi ikke det etablerede jernbanemuseum på Christina Station i Habana Vieja.

Men der er heldigvis reserveret mange damplokomotiver - ikke mindst fra sukkerbanerne - til museale formål, og nogle bliver pø om pø istandsat.

Nogle var udstillet på en parkeringsplads bag regeringsbygningen Capitolium i det centrale Havana:

[image]
Lokomotiv nr. 1122, H.K. Porter (Pittsburgh, PA) 4437/1909, 0-4-0T 3ft 0in. Jose Smith Comas Sugar Mill, Cuba.

[image]
Lokomotiv nr. 1306, Baldwin #38802, 11/1912, 2-8-0 760 mm.

[image]
F.v.: lokomotiv nr. 1351, Baldwin #45070, 2/1917, 2-8-0 914 mm. Gregorio Arlee Manalich - og lokomotiv nr. 1122 igen.

[image]
Lokomotiv nr. 1351 igen.

[image]
Lokomotiv nr. 1501, ALCO (Rogers) #5000, 10/1994, 2-6-0 4'-8½", Central Orozco.

Og på en parkeringsplads ved Estacion Central var andre udstillet:

[image]
Lokomotiv nr. 1112, Baldwin #4502, 12/1878, 0-4-2T 4'-8½", C.R.C.A. Emp. Azuc. M. Mtnez. Prieto (Ruben Martinez Villena) og
lokomotiv nr. 1413, ALCO (Cooke) #2114, 1891, 2-6-0 4'-8½", Jesus Rabi (Ruben Martinez Villena).

[image]
Lokomotiv nr. 1180, Baldwin #6456, 1882, 0-6-0 30", Rafael Freyre.

[image]
Miniaturedamplok nr. 1182, International Miniature Railway Co. 301/1902, 2-4-0 15¼".

[image]
Lokomotiv nr. 1205, Porter, H. K. Pittsburgh, Pennsylvania 3345/1905, 0-4-4T 4ft 8 1/2in, Manuel Isla Perez og
lokomotiv nr. 1311, Baldwin Locomotive Company, Philadelphia, USA. 24839/1904, 2-6-2T 4ft 8 1/2in, Ruben Martinez Villena Sugar Mill.

[image]
Lokomotiv nr. 1413, ALCO (Cooke) 2114/1891, 2-6-0 4ft 8 1/2in, Jesus Rabi.

En køretur med en normalsporet sukkerbane var indlagt ved den sukkerplantage i provinsen Matanzas, hvor Fidel Castro havde sin kommandocentral under invasionen i Svinebugten:

[image]
Australia Sugar Plant, Administration Building (Fidel HQ).

[image]

[image]
Lokomotiv nr. 1716, Henschel & Sohn (Kassel) #12428, 1913, 2-6-0 4'-8½", Australia, Jaguey Grande, MAT.

I nogle halvåbne lader var henstillet flere lokomotiver, f.eks.:

[image]
Ukendt lokomotiv og nr. 1620, Henschel & Son (Kassel) 1920/18030, 2-6-0 std., Australia, Jaguey Grande, Matanzas.

Nyttigt lokomotivlink: http://www.steamlocomotive.com/lists/?country=CUB .

En dag tog vi den lille færge tværs over havnen fra Havana til Casablanca:

[image]
Casablanca, havnefærgen "Baragua".

..... for at opsøge den navnkundige, elektriske Hershey Railway, der betjenes af amerikanske Brill "interurban electrics" samt udrangerede el-togsæt fra Barcelona. Desværre var togdriften ind til Casablanca indstillet p.g.a. vand efter et skybrud den foregående dag.....

Vi så ingen hjemmeflikkede skinnebusser i Trinidad, men til gengæld denne Super Lada Taxi:

[image]
Lada Taxi, torvet i Trinidad.

..... og det afsporede Batista-tog i Santa Clara er (selvfølgelig) en rekonstruktion med uoriginale vogne.

Det var lidt smagsprøver. Lokomotiver kan været flyttet rundt siden 2008.
Mit bedste råd: Læs rejseguider og gå på nettet!

Vi glæder os til en reportage!!

Rigtig god rejse & bedste hilsener
Niels

Edit minder om lidt Cuba-stof her: http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=37587 .


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak